Column

50 crowdfundingplatformen: hoe selecteer je de juiste partij?

De crowdfundmarkt zit nog steeds stevig in de lift, maar hierdoor is het wel steeds lastiger om te kiezen.

De crowdfundmarkt zit nog steeds stevig in de lift. Keerzijde is dat het steeds lastiger wordt om te kiezen. Hoe vind je een geschikt crowdfundingplatform?

De crowdfundmarkt blijft groeien. Een keerzijde van de toegenomen populariteit is dat het moeilijker wordt om te kiezen tussen de vele projecten en platformen. Er zijn inmiddels circa 50 crowdfundingplatformen geregistreerd in ons land. Hoe maak je uit dit enorme aantal een goede keuze? Frank van der Linden, oprichter van Crowdfundmarkt, vertelt waar u op kunt letten.

1. Hoe actief is het platform?

50 platforms lijkt veel, maar veel partijen leiden een slapend bestaan, vertelt Van der Linden. “Er zijn ongeveer vijftien fondsen echt actief.” Hiervan nemen drie partijen een dominante positie in: Collin Crowdfund, Funding Circle en Geldvoorelkaar. Dit trio heeft een gezamenlijk marktaandeel van bijna 40%.

De dealflow verschilt per partij. “Sommige platforms zetten slechts af en toe een project in de markt; andere vrijwel dagelijks”, meent Van der Linden.

Veel is niet altijd beter, waarschuwt hij. “Crowdfundingplatforms willen investeerders graag bedienen met nieuwe projecten. Maar de drang om de flow erin te houden mag er natuurlijk niet toe leiden dat er projecten doorheen slippen die onder de maat zijn. Het is heel belangrijk dat ze kritisch blijven.”

2. Kosten

Kosten worden direct afgesnoept van het rendement. Het is daarom geen overbodige luxe om deze te vergelijken. Hoge kosten hoeven overigens geen reden te zijn om een platform te mijden, maar de kosten moeten wel goed worden verantwoord.

3. Aantal defaults

Het is de nachtmerrie van elke belegger: dat de kredietnemer de rente en de lening niet meer kan terugbetalen. Het is daarom verstandig om te kijken naar het trackrecord van het crowdfundingplatform.

Lees ook: Hoe groot is het risico op een default bij crowdfunding? En hoe erg is het?

Uit cijfers van Crowdfundmarkt blijkt dat het netto rendement voor investeerders in crowdfunding in het vierde kwartaal fors is gedaald, van 5,1% naar 4,5%, vanwege enkele defaults bij enkele kleine platformen.

Dat klinkt alarmerend, maar Van der Linden wijst erop dat in de berekening van dit cijfer wordt uitgegaan van een gelijk bedrag per platform, op basis van de gemiddelde aangeboden rente en het totale netto rendement van dat platform. “Het is een fictieve berekening. In werkelijkheid investeert een belegger nooit in alle projecten van een platform, maar maakt hij zelf een selectie.”

Bovendien worden de cijfers iets vervormd omdat een default bij een klein platform harder aantikt. “Als een platform slechts 15 projecten heeft uitstaan en bij één ervan gaat het mis, leidt dat direct tot een forse daling van het totale rendement van de portefeuille.”

4. Omvang

De bovenstaande cijfers zijn geen reden om kleine platforms automatisch links te laten liggen, stelt Van der Linden. “Wel zijn grote platforms vaak wat professioneler georganiseerd. Ze hebben meer middelen tot hun beschikking en hebben bijvoorbeeld meer crowdfundcoaches, die vooraf met bedrijven in gesprek gaan en campagnes begeleiden.”

5. Screening

Uiteraard doen crowdfundingplatforms hun best om het risico op een default zo klein mogelijk te houden. Een goede screening is daarom enorm belangrijk.

De handelwijze verschilt per platform, signaleert Van der Linden. “Zoals gezegd zijn er platforms die met coaches werken. Maar er zijn ook partijen, zoals Funding Circle, die het proces meer hebben geautomatiseerd en veel werken met data en statistieken.”

Volgens hem valt voor beide methodes wat te zeggen. Bepaal voor uzelf welke stijl u het meest aanspreekt.

6. Risicoprofiel

Crowdfundingplatformen werken vaak met een kredietscore, waarbij – op basis van jaarverslagen, bedrijfsplannen, aangiftes en gesprekken met het bedrijf in kwestie – een inschatting wordt gemaakt van de kredietwaardigheid van de onderneming en de risico’s. Let er bij de keuze van het platform op dat de aanbieder goed kan onderbouwen hoe het tot dit oordeel is gekomen.

Van der Linden signaleert op dit vlak een tweedeling in de markt. “Aan de ene kant zijn er platforms, zoals Funding Circle, die relatief weinig informatie over een project geven. De investeerder moet vertrouwen op de afgegeven kredietscore, die kan uiteenlopen van A tot en met G. Aan de andere kant van het spectrum zit een partij als Duurzaam Investeren, die heel veel informatie beschikbaar stelt voor de belegger, maar de belegger zelf een risico-inschatting laat maken.”

Andere platforms, zoals Geldvoorelkaar en Collin Crowdfund, zitten daar volgens hem een beetje tussenin: ze geven een risicoscore af, maar geven ook uitgebreide informatie.

Voor beginnende beleggers is een platform dat een kredietscore afgeeft het meest interessant, meent Van der Linden. “Maar als er grotere bedragen mee zijn gemoeid en de belegger meer ervaring heeft, is het prettiger om zelf een oordeel te kunnen vellen.”

De risicoprofielen van projecten variëren per crowdfundingplatform, merkt hij. “Funding Circle biedt wat meer projecten aan met een hoger risicoprofiel. Daarop valt een hoger rendement te behalen, maar het risico op een default is ook groter. Bij andere partijen, die vooraf meer gesprekken hebben gevoerd met de kredietnemer, zijn meer projecten met een lager risicoprofiel te vinden. De risico’s van deze projecten zijn lager, maar het rendement ook.”

7. Informatievoorziening

Naast de risico’s en kosten, is natuurlijk ook van belang dat u weet waarin u precies investeert. De informatievoorziening liet vroeger nogal eens te wensen over, maar Van der Linden merkt dat er de laatste jaren grote stappen in de goede richting zijn gezet.

Bovendien hebben beleggers dankzij een richtlijn van AFM nu minimaal 48 uur de tijd om de stukken te lezen voor hij ze kunnen inschrijven voor een project. “Dat is een duidelijke vooruitgang.”

8. Specialist of allrounder?

Sommige crowdfundingplatforms van alle markten thuis, terwijl andere zich hebben gespecialiseerd in een bepaalde sector. “Het voordeel van een nichespeler is dat deze dezelfde taal spreekt als ondernemers”, vertelt Van der Linden. “Bij Horeca Crowdfunding bijvoorbeeld werken echte horecamensen. Zij kunnen beter inschatten of een plan haalbaar is en daar profiteren ook investeerders van.”

Dat betekent volgens hem echter niet dat andere crowdfundplatforms onvoldoende kennis hebben. “Partijen als Collin Crowdfund en Geldvoorelkaar hebben specialisten in dienst. Maar dat is wel iets anders dan een platform dat in één specifieke sector is gespecialiseerd.”

Lees ook: De 10 grootste crowdfund blunders

Lees meer

  1. Europese regelgeving crowdfunding weer stap dichterbij
  2. 424 miljoen euro opgehaald via de crowd in 2019
  3. Netto rendement crowdfunding daalt fors
  4. ‘Weinig crowdfundingplatforms zullen overleven’
  5. De magie van ronde getallen? Niet bij crowdfunding