Meer columns

Vijf crowdfundingvalkuilen

Natuurlijk kunt u voor alles wat u kunt bedenken wel een crowdfunding project opstarten. Er zijn platformen die zich specialiseren in de meest uitlopende dingen. Maar bezint eer ge begint. Er zijn veel haken, ogen en valkuilen. 

Niet voor niets haalt nog steeds een groot gedeelte van de campagnes de eindstreep niet. Daarom heeft Chris Thomas van Eureeca de vijf meest voorkomende valkuilen op een rij gezet. En belangrijker nog: hoe deze vermeden kunnen worden. 

1. Het idee is niet concreet (genoeg).

Voordat u als ondernemer de crowd kan overtuigen om te investeren in uw product of dienst, moet het 100% duidelijk zijn wat de onderneming doet en vooral waarom, én is het van belang dat dit kort en krachtig verteld kan worden.

Een handige tool om dit te doen is de Golden Circle van Simon Sinek: Waarom, hoe en wat?

  1. Waarom is de organisatie opgericht en wat wil de ondernemer hier (uiteindelijk) mee bereiken?
  2. Hoe gaan deze doelen bereikt worden?
  3. Wat wordt daarvoor gebruikt, welke producten/diensten? 

Een hier opvolgende stap is om de unique selling points in kaart te brengen. Op welke manier is de onderneming een toevoeging op het bestaande aanbod? Overtuig de crowd van de potentie en belang van uw onderneming zodat ze een (financiële) bijdrage willen leveren voor het verwerkelijken van het idee.

Verwerk bovenstaande punten in een duidelijke en korte pitch evenals uw doelbedrag en hoe u dit bedrag bij succes gaat besteden.

En onthou: Hoe concreter, hoe beter.

2. Er is een gebrek aan emotie.

Naast de relevantie van de onderneming en product zelf, kan de manier waarop dit wordt gecommuniceerd een campagne maken of breken. Crowdfunding draait om sociaal investeren, waarbij emotie en authenticiteit belangrijke begrippen zijn om crowd engagement te creëren.

Het ultieme doel is om mensen als het ware fan te maken van uw onderneming, fans zijn immers de beste verkopers. Vertel uw unieke verhaal en laat passie zien. Als het goed is, ligt de focus hierbij vooral de ‘why’ uit de Golden Circle.

3. De campagne wordt niet kritisch getest.

Een stap die vaak wordt overgeslagen volgens Chris Thomas is het testen van een campagne. Op het moment dat alle (communicatie)middelen klaar staan om potentiële investeerders over te streep te trekken, is het zaak om de deze te testen onder kritische personen alvorens de campagne live gaat.

Vertellen de communicatiemiddelen hen wat u wilt, is het concept duidelijk (genoeg), en maken ze het beoogde gevoel los? Door het te testen geeft u uzelf de kans om de campagne te perfectioneren, wat de kans van slagen vergroot.

4. Er worden doelgroepen vergeten of overgeslagen.

Een andere valkuil is het vergeten om álle doelgroepen aan te spreken die bij kunnen dragen aan het succes van de campagne. De eerste stap is een oproep doen aan het eigen netwerk van vrienden, familie en kennissen. Uit onderzoek blijkt dat deze groepen sneller geneigd zijn om bij te dragen aan het succesvol maken van een campagne. Dit heeft daarnaast als voordeel dat als een gedeelte van het op te halen bedrag al is opgehaald, onbekenden sneller volgen.

Maar de crowd is natuurlijk breder dan alleen persoonlijke connecties en bezoekers van het crowdfunding platform. Dat social media een goede tool is om uw bereik te vergroten is al vaak gezegd, maar heeft u ook weleens gekeken naar wie zich precies in uw online netwerk bevinden?

Bijna iedereen kent wel iemand met een groot bereik, of zelfs een influencer, die de campagne een extra push kan geven. Op Facebook zijn daarnaast groepen te vinden voor (bijna) elke interesse en/of branche. Het delen van uw campagne hierin, kan zijn voordelen opleveren. Maak daarnaast een lijst van interessante netwerkborrels en zorg dat u altijd uw pitch paraat hebt om interesse te wekken.

Een laatste tip is om ook relevante bedrijven aan te spreken. Voor bedrijven die inhoudelijk passen bij het bedrijf achter de crowdfunding campagne kan het steunen hiervan een interessante optie zijn, niet te min omdat het kan zorgen voor een imago-boost.

5. Er is niet voldoende (persoonlijke) communicatie. 

Behalve het aanspreken en overtuigen van potentiële investeerders, is het ook van belang om degene die uw campagne al hebben gefinancierd hebben op de hoogte te houden van de voortgang. Zorg dat je de verschillende doelgroepen bij uw campagne betrekt en wederom betrokkenheid stimuleert.

Bedenk van tevoren welke informatie waar in het traject gecommuniceerd moet worden. Vergeet hierbij niet ook na het crowdfunding succes uw volgers en backers op de hoogte te houden van wat er met de financiering gebeurt.


De redactie van IEXParticipaties bestaat uit verschillende journalisten. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Reacties

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Participaties Nieuwsbrief

Gratis wekelijks via de mail op de hoogte gehouden worden van alle actualiteiten voor beleggers in participaties?


Actuele participaties

  Startdatum
NVI Breda I CV 1-11-2015
Zonne-energieproject Borgloon 1-2-2015
Bali Investments obligatie 1-1-2015
Landal Beach Resort Ooghduyne 1-12-2014
Super Store Retail Bonds 1-10-2014