Column

2016 recordjaar crowdfundingplatform voordekunst

Voordekunst heeft 2016 met een nieuw record afgesloten. In 2016 steeg het bedrag dat werd gedoneerd met 20%.

Voordekunst heeft 2016 met een nieuw record afgesloten, zo meldde het crowdfundingplatform. In 2016 steeg het bedrag dat werd gedoneerd via de website op jaarbasis met 20% naar krap 4,3 miljoen euro. 

In het afgelopen jaar droegen ruim vijftigduizend donateurs bij en werden er 778 campagnes afgerond. Het slagingspercentage was ruim 79%. "Daarmee is voordekunst een van de meest succesvolle Nederlandse platforms voor crowdfunding in de culturele en creatieve sector", aldus het platform. 

Voordekunst heeft zichzelf als doel gesteld om dit jaar verder te groeien en om meer kunstmakers en instellingen te begeleiden bij het voeren van een campagne.

Daarbij is de relatie tussen de maker en donateur belangrijk: "In de kunstsector is relatiebeheer nog weinig ontwikkeld", aldus Roy Cremers, directeur van voordekunst. "Wij zien dat veel makers en instellingen na een succesvolle campagne hun donateurs lijken te vergeten, terwijl zij als betrokken publiek juist een belangrijke meerwaarde vormen van een succesvolle crowdfundingcampagne’."

Ook wil voordekunst dit jaar de naamsbekendheid verder vergroten, mede door te investeren in marketing en communicatie. 

De redactie van IEXParticipaties bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

  1. Crowdfunders profiteren van hogere rente
  2. Nieuwe crowdfundingwetgeving ingegaan: hoe zit dat ook alweer?
  3. Veel crowdfundingplatformen hebben nog geen Europese vergunning
  4. Amerikaanse crowdfunder wil Europese markt veroveren
  5. ‘Grootste deel crowdfundingplatformen zal dit jaar stoppen’