Het redactieteam van IEX bestaat uit content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan 100 jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse inhoud op de diverse beleggersplatforms van IEX Media, zoals IEX.nl, Belegger.nl, Beursduivel, IEXProfs, IEXGeld, Beursgorilla, Beleggen.nl en IEXParticipaties.

Nieuws

Miljoenen euro’s verlies op beleggingen in scheepvaart

Banken en particuliere beleggers lijden verliezen op beleggingen in schepen die kunnen oplopen tot honderden miljoenen euro’s.

Door overcapaciteit en een zwakke vraag lijden banken en particuliere beleggers verliezen op investeringen in schepen die kunnen oplopen tot honderden miljoenen euro’s. Dit meldt het FD vandaag. 

Volgens schattingen van de krant hebben Nederlandse particulieren ongeveer 1 miljard tot 1,5 miljard euro belegd in scheeps-cv’s, tegenover twee tot drie miljard euro van banken. Aanbieders van deze cv’s zeggen zelf dat 30% van de fondsen afstevent op een faillissement. Nu al hebben particuliere beleggers naar schatting tientallen miljoenen verloren na faillissementen van minstens zeven cv’s.

De schepen die na het faillissement geveild worden, brengen minder op en komen tegen lagere kosten weer terug in de vaart. Dit drukt de tarieven nog verder. 

Milieuregels
Aangescherpte milieuregels van de EU maken het de branche ook niet veel makkelijker, aangezien er flinke investeringen van de Europese scheepvaart nodig zijn om aan de regels te voldoen. Zwavelconcentratie van scheepsbrandstof mag in bepaalde zones, waaronder de Baltische Zee, de Noordzee en het Kanaal, niet langer hoger zijn dan 0,1%. De brandstofolie die de meeste schepen gebruiken bevat 1 tot 3,5% zwavel. Overstappen op schonere diesel zou 284 euro per ton duurder zijn dan de huidige brandstof. 

Daarnaast kampt Europa met een tekort aan schone diesel voor de scheepvaart en de oude raffinaderijen kunnen niet meer diesel produceren zonder een investering van minstens 400 miljoen euro. Ook het gebruik van een speciale uitlaatfilter, die zwavelgassen kan omzetten in neutrale sulfaten, vraagt om een investering. 

De Baltic Dry Index, de belangrijkste graadmeter voor tarieven van de bulkscheepvaart (bouwmaterialen, steenkool, ertsen), toont een onzekere toekomst. De index noteerde vandaag 0,57% lager op 703 punten en is in een jaar bijna 60% gezakt. Overigens steeg de index afgelopen week voor het eerst sinds begin juli weer even.

Wanneer de markt weer zal aantrekken is vooralsnog onduidelijk, al zijn er goede manieren om de markt enigszins te overzien. 

De Redactie van IEX bestaat uit een team van content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan honderd jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen.