Meer columns

Lesje scheeps-CV-beleggen

Scheepsfaillissementen en nieuwe opleveringen wisselden elkaar af in het nieuws deze week. Scheeps-CV aanbieder JR Shipping meldde dat het de schepen Elation en Elevation failliet heeft laten verklaren. Een maand geleden had het bedrijf ook al slecht nieuws, toen werden de schepen Elusive en de Electra failliet verklaard. Hanzevast Capital NV maakte juist bekend dat het schip de Hanze Goslar is opgeleverd. Het schip zal de komende vier jaar varen in een charterovereenkomst waarbij Hanzevast Shipping het scheepsmanagement voert.

Hmm, wat is het nu? Is het een goede tijd om te investeren in schepen, bulk of container, of niet?

Een manier om de markt te overzien is door de vrachttarieven in de gaten te houden. Die geven een goed beeld van economische stand van zaken en de verhouding vraag en aanbod (capaciteit) van schepen om die vracht te vervoeren.

  • De bekendste index is de Baltic Dry Index , die wordt uitgedrukt in dollars. Dit is de belangrijkste graadmeter voor tarieven van de bulkscheepvaart. Denk aan bouwmaterialen, steenkool en ertsen. Deze wordt dagelijks gepubliceerd door de Londense Baltic Exchange. De koers wordt samengesteld op basis van de tarieven die betaald worden om grondstoffen te vervoeren op de 25 drukst bevaren scheepvaartroutes. Waarom is deze index zo’n belangrijke graadmeter van de economie en de scheepvaart? Vooral omdat het totaal aantal schepen niet zo snel kan wijzigen. Het duurt zo’n twee jaar om een nieuw schip te bouwen. Het kan dus gebeuren dat tegen de tijd dat je boot klaar is, de vrachttarieven weer zijn ingezakt. Het is duur om ze, bij  langdurig gebrek aan vracht, uit de vaart te halen. Een (CV)faillissement zoals bij JR is dan de enige, zeer pijnlijke oplossing. Bij gebrek aan vracht lopen vaste kosten voor bijvoorbeeld onderhoud en personeel gewoon door. Het vrachtaanbod is bepaald niet inelastisch kan wel van de ene op de andere dag wijzigen en dus van invloed zijn op de prijs van het vervoer van a naar b. De Baltic Dry is te volgens via Bloomberg.


    Jaargrafiek Baltic Dry Index

  • Containervrachtprijzen zijn te volgen via de Harpex. Deze Harper Petersen & Comp. Index, sinds 2004,  houdt wekelijks bij wat het kost om een container vol over water te vervoeren.

  • Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) volgt de Aziatische containervrachtprijzen. Recent daalde het gemiddelde tarief voor lading naar het westen wegens overcapaciteit volgens de SCFI van 1474 dollar all-in voor een 40 voetcontainer, de populairste container wereldwijd, naar 1.446 dollar. Volgens de World Container Index wordt tussen Shanghai en Rotterdam nu zelfs maar 1279 dollar meer betaald. Een jaar geleden bedroeg het gemiddelde spottarief nog iets meer dan 2000 dollar. Om de prijsdaling op te vangen, hebben grote reders als Hapag-Lloyd en Maersk hun tarieven verhoogd. Of ze dit vol kunnen houden, is nog de vraag.

Lastig timen
Door de sterke afhankelijkheid van de economische cyclus en de bouwperiode, is het lastig timen met een scheeps-cv. Nu is het niet aantrekkelijk om in te stappen, wellicht later in de cyclus weer. Overigens is een belangrijke reden voor beleggers om in scheeps-cv's te stappen het fiscale voordeel. Momenteel is een boot laten bouwen door de economische tegenwind vast goedkoper. Werven willen ook aan het werk blijven. Valt er echter over twee jaar genoeg geld te verdienen met het schip?

Een oplossing (bij een naderend economisch herstel) zou kunnen zijn een belang te nemen in een scheeps-CV die een bestaand schip koopt dat onmiddellijk in de vaart gaat. Zo is het risico van veranderende marktomstandigheden tijdens de bouw weg. Maar wellicht dat voor zo’n schip een hogere prijs betaald moet worden, want het ontwikkelingsrisico was immers voor de verkoper.


Fleur van Dalsem is redacteur bij IEX.nl. Fleur van Dalsem neemt posities in op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Reacties

18 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Ger70
0
Leuk! een ongevraagd oppervlakkig "lesje"!
Komt gelukkig niet onbescheiden of pretentieus over.
Ik dacht nog, moet er weer een "produkt" verkocht worden aan argeloze slachtoffers?
pietje-2005
0
Dit zijn toch van die beleggingen waarbij een zogenaamde belasting-bate geldt, maar waarbij het geadverteerde haalbare (hoog lijkend, om te lokken) rendement totaal afhangt van de verkoop van het schip na de looptijd.
Herhaalde "mafia"-praktijken zijn hiemee al de revue gepasseerd, waarbij de boten zogenaamd failliet gaan, of bij verkoop de reder die de boot vaart vanaf het begin (en inversteerder is ook) de boot tegen een belazer-lage prijs opkoopt, en al de argeloze kleine inversteerders het hun beloofde rendement in rook zien opgaan.
Heb er vorheen wel over gedacht omdat ikzelf werkzaam ben in de containervaart, maar daar is het nu ook kommer en kwel en alleen maar kostenbesparingen wat de klok slaat, met als gevolg wat meer roest op het scheepje als normaal, buiten de operationele risicos.
Zou nooit beleggen in dit soort wazige dingen.
allesweter
0
Ik heb nog 8 participatie te koop van scheeps CV
U mag ze kopen voor 50% van de investering.

De komende tijd gaan heeeeeeeeeeeeeeelllllllll veel Scheeps Cv failliet.

Bij Reider Shipping staan er minimaal 4 op springen en er volgen er nog veel meer.
advies: investeer geen cent in deze Cv's. u mag ze natuurlijk van mij kopen graag zelfs.
Heel veel list en bedrog. ook in goede tijden.
aandeeltje!
0
Ja, daarom. Heeft iemand ooit verdiend de laatste 10 jaar aan zo'n cv?
Film: idem
Etc....
Jaromir48
0
Ja, heb ik goed aan verdiend. In 2000 een scheeps CV gekocht van het m.s. Flintersun voor fl. 25.000,-
Prognose rendement 19,8% per jaar, gedurende vijf jaar.
In 2006 werd het schip verkocht aan CV Flintersun II, tegen een marktconforme prijs. Kon toen kiezen, doorgaan met Flintersun II of de stakingsuitkering accepteren. Dat laatste gedaan. Met belastingvoordeel, winstuitkeringen en stakingsuitkering inleg teruggekregen, plus bijna nog eens fl. 25.000.
Maar ik geef toe dat dit puur geluk geweest is, het schip heeft altijd goed in charter gevaren tussen Afrika en Amerika, en is in een goede tijd verkocht.
Poelie76
0
Het is een kwestie van door deze crisis maanden heen komen. We zitten op een dieptepunt qua vracht, maar (container)vrachtkosten stijgen al. Dat merk ik in de dagelijkse praktijk, mijn bedrijf boekt heel veel containervracht. Ik verwacht dat het niet lang meer zal duren voordat er weer wat lucht komt voor deze relatief kleine schepen. Het lijkt me dus nu juist een goed moment om een (bestaande) scheeps cv te kopen. Wel even goed op details letten, want er zijn schepen met schade e.d. in omloop.
Harry79
1
Ik vaar zelf al een heel tijdje op zee en ik heb zelf ook een schip gehad, waar ik met het nodige geluk wat aan over heb gehouden.

Ik adviseer niemand om ooit in een CV te stappen, reders zijn naast politici de grooste boeven die er bestaan, verder is de zeevaart onderhevig aan eindeloze controles en regelgeving. Kort gezegd is er in goede en slechte tijden geen cent te verdienen.

Wil je van je geld af, stop het dan in een CV.
Poelie76
0
Een beetje kortzichtig Harry, zeevracht is een van de pijlers van de economie. Er zijn hele goede rendementen te halen in de zeevracht.

Handel in die cv's is overigens lastig er is geen platform waar die dingen verhandeld kunnen worden. Ik heb overigens zelf recent onderhands 2 participaties JR Shipping gekocht. Nominale waarde Eur 15,000, nu voor Eur 6,000. Ik weet dat de verkoper er nog 10 tien heeft, en volgens mij moet ie er van af.
pim f
0
Ik heb ook wel eens dik verdiend aan een scheeps CV en ik ga er binnenkort hoogstwaarschijnlijk dik op verliezen.

Mogelijkerwijze komen er binnenkort CV's met vrijwel nieuwe schepen die voor een belachelijk lage prijs worden aangeschaft en dan maar hopen dat de prijzen stijgen en dan weg ermee....

Voor de huidige eigenaars van CV's van containerfeeders: shit happens, overigens net als in aandelenland, obligatieland, commoditiesland etc etc.
allesweter
0
Poelie,

Ik heb er nog een aantal te koop tegen 50% van de waarde.
Gokje, je bent zo positief.
Mathijs80
0
Koop een boot; werk je dood... Maar zonder gekheid. Investeren in een scheeps CV lijkt me behalve het fiscale voordeel niet aantrekkelijk. Je invloed is nihil en de kans dat je genaaid wordt bij de finale verkoopprijs is inderdaad groot. Daarbij, een grote jongen als Nedlloyd moest fuseren met P&O en daarna nog eens opgaan in Maersk om de tent drijvende te houden. Hoe moeten deze doorgaans 'feeders' het hoofd dan boven water houden? Alleen in een sterk stijgende conjunctuur lijkt me hier geld in te verdienen. Maar in die situatie zijn er wel andere assets die meer opbrengen.
Mark Levinson
0
Heel simpel, als je dit soort 'investeringen' snapt dan moet je er in beleggen. Voor mij is dit een groot rookgordijn dus zelf zal ik er nooit in geloven en er geld in steken.

Geloof wel in de toeleveranciers en eigenaren van infrastructuur zoals Hes Beheer. Marges van de zeevracht staan gigantisch onder druk.
gijsbert1955
0


CV 'S moeten alleen met eigen vermogen gefinancierd worden , zonder bank dus

Heb je geen gehijg van een bank achter je, en kun je rustig je tijd afwachten

Kan het nog mis gaan natuurlijk, indien opbrengsten lager zijn dan variabele kosten , In dit geval wat nooit echt lang kan duren moet je gewoon geld bijpassen en dit van te voren afspreken met participanten.

Indien je dan een besloten CV koopt (geen box 3 ) is het rendement denk ik op lange termijn niet zo slecht, dus gewoon de hele levens duur van een schip uitzitten en verder geen gefoezel met tussen tijds verkopen enz enz

groet
paulbeleg
0
idd, talloze malen aangemeerd bij Harry zijn oplichtersbende. De laatste 2 seizoenen echter niet.....

quote:
bhp schreef op 2 mrt 2012 om 19:29:

Zeg, JR Shipping toch ook bij Harry mens aan tafel gezeten
aandeeltje!
0
Risico en rendement zijn nooit in evenwicht geweest bij die scheeps cv's.
Het begint natuurlijk al met die aftrekpost. Dat rendement wordt al bij de investering betrokken. Fout! Het bestaan ervan indiceert overigens al dat het niet goed zit. Transparantie is ver te zoeken, prijsvorming diffuus. Ga er maar niet vanuit dat de verkoopsprijs gemaximeerd is, naar wat haalbaar is.
En inderdaad tegen de tijd dat er iets in transport te verdienen is, floreren andere bedrijven als nooit te voren. Kun je betre gewoon in een conjunctuur aandeel stappen. Veel meer rendement, minder risico (geen einde datum).
Zowiezo is het zo dat als het ev afhankelijk is van inbreng van particulieren er meestal niets verdiend wordt. Natuurlijk wel eens een uitzondering.
Blijf ervan weg, de financieringsstructuur zit fundamenteel verkeerd in elkaar, het voorcalculatorisch rendement zou ook minimaal 40% moeten zijn, mag je blij zijn als je met een paar procent wegkomt.....
bowski
0
quote:
Poelie76 schreef op 4 mrt 2012 om 14:29:

Een beetje kortzichtig Harry, zeevracht is een van de pijlers van de economie. Er zijn hele goede rendementen te halen in de zeevracht.

Handel in die cv's is overigens lastig er is geen platform waar die dingen verhandeld kunnen worden. Ik heb overigens zelf recent onderhands 2 participaties JR Shipping gekocht. Nominale waarde Eur 15,000, nu voor Eur 6,000. Ik weet dat de verkoper er nog 10 tien heeft, en volgens mij moet ie er van af.

Poelie, heb je ze allemaal gekocht?

Hoeveel kan je er nu voor krijgen?
18 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Participaties Nieuwsbrief

Gratis wekelijks via de mail op de hoogte gehouden worden van alle actualiteiten voor beleggers in vastgoed?


Nieuws

Vastgoed wereldwijd volop in de spotlights

23 okt - Vastgoedmarkt

Vastgoed staat dankzij het aantrekkelijke rendement wereldwijd weer volop in de aandacht van beleggers.

Actuele participaties

  Startdatum
Haerzathe Studentenunits II BV 1-12-2014
Hamaland Vastgoed CV Beckum 21-7-2014
CRES Bridge Investment 1-7-2014
Pontmeyer 31-5-2014
Winkelfonds Duitsland 9 1-4-2014