Column

De magie van ronde getallen? Niet bij crowdfunding

Ronde cijfers kunt u zelfs beter ontwijken, zo blijkt uit onderzoek.

Veel beleggers zijn gek op mooie ronde getallen als 50, 500, 1.000 of 20.000. Denk bijvoorbeeld aan de 600-puntengrens van de AEX. Dit komt omdat deze getallen vaak als steun- of weerstandsniveau worden gezien en in dit verband wordt vaak gesproken van een magische grens. Maar bij crowdfunding zijn ronde getallen helemaal niet zo magisch. Sterker nog: uit onderzoek blijkt dat u die moet ontwijken.

Een onderzoek door wetenschappers Tse-Chun Lin en Vesa Pursiainen laat zien dat crowdfundingcampagnes met een “rond financieringsdoel”, bijvoorbeeld 1.000 euro, vaker falen dan vergelijkbare campagnes waarin bedragen als 980 euro of 1.100 euro worden gevraagd.

Hogere slagingskans

De onderzoekers keken naar maar liefst 166.819 projecten op Kickstarter tussen 2009 en 2017. Zij richtten zich op campagnes met een financieringsdoel van 13.000 dollar of minder om deze simpele vraag te beoordelen: doen projecten waarin er geen ronde getallen opgehaald worden het beter dan campagnes waarbij dat wel het geval is?

Het antwoord daarop is 'ja'. Projecten met een doelstelling van 5.000 dollar, hadden een gemiddelde slagingskans van 38,1%, terwijl projecten waarin er 4.000 tot 4.999 dollar werd opgehaald gemiddeld een slagingskans hadden van 48,5%. Projecten met financieringsdoelen van 5.001 tot 6.000 dollar konden gemiddeld in 44,4% van de gevallen op succes rekenen. 

Ondernemer niet nauwkeurig genoeg

De wetenschappers aan de Universiteit van Hong Kong denken te weten hoe dat komt: een rond financieringsdoel kan een signaal afgeven dat de ondernemer niet nauwkeurig genoeg is of niet voldoende onderzoek heeft gedaan om een exacte schatting te maken van het geld dat hij werkelijk nodig heeft.
Er zou te makkelijk voor bedragen als 1.000, 5.000 of 10.000 dollar worden gekozen.

De crowd is hierdoor volgens de onderzoekers eerder geneigd om te denken dat de ondernemer gewoon voor het gemak heeft gekozen voor een rond getal, zonder een nauwkeurige schatting te maken van de werkelijke kosten die nodig zijn om een project te lanceren.

Een doelbedrag van bijvoorbeeld 1.103 euro daarentegen zou juist laten zien dat de ondernemer uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar zijn financieringsbehoefte.

Ervaren ondernemers beginnen er niet aan

De onderzoekers zagen dan ook dat ervaren ondernemers, die al vaker geld ophaalden via crowdfunding, minder vaak ronde bedragen ophaalden dan ondernemers die voor de eerste keer beroep deden op de crowd.

Dit zou volgens de wetenschappers laten zien dat de ondernemers ofwel op de hoogte zijn van de negatieve effecten van ronde getallen of beter zijn in het berekenen van de projectkosten.

Desondanks willen de onderzoekers daarmee niet zeggen dat het succes van ondernemers opgeschroefd kan worden door gewoonweg ronde getallen te vermijden als zij geld ophalen bij de crowd. Een dergelijke claim zou weliswaar matchen met hun bevindingen, maar zij hebben hier vooralsnog geen onderzoek naar gedaan.

Lees ook: De 10 grootste crowdfund blunders

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Lees meer

  1. Beste keuze 2019: Dit zijn de beste crowdfundingplatforms
  2. 35% groei crowdfundingmarkt in derde kwartaal
  3. Opmars van crowdfunding voor duurzame projecten
  4. 7 punten om op te letten bij duurzame crowdfundingprojecten
  5. 95% van alle crowdfundingleningen wordt volledig terugbetaald