Het redactieteam van IEX bestaat uit content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan 100 jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse inhoud op de diverse beleggersplatforms van IEX Media, zoals IEX.nl, Belegger.nl, Beursduivel, IEXProfs, IEXGeld, Beursgorilla, Beleggen.nl en IEXParticipaties.

IEX Netprofiler Brokeronderzoek 2017

Welke broker biedt de beste site, handelsomgeving en mobiele app? Dit zijn de winnaars van het jaarlijks brokeronderzoek.

In het negende jaar dat IEX en Netprofiler het Internet Brokeronderzoek uitvoeren gaat de titel van Beste Broker Overall voor de achtste maal naar Binck.

In dit onderzoek wordt vooral gekeken naar de kwaliteit van de brokersites zelf: online functionaliteit, de usability en de handelsomgeving. In totaal zijn er in het brokeronderzoek zeven prijzen uitgereikt. Bij de prijzen voor de websites is onderscheid gemaakt tussen beleggingsspecialisten en grootbanken, waar beleggen vaak onderdeel is van een breder dienstenaanbod.

  • Beste broker overall: Binck
  • Beste broker volgens experts: Binck
  • Beste broker volgens de consumenten: Alex
  • Beste grootbank voor online beleggen overall: ING
  • Beste grootbank voor online beleggen volgens experts: ING
  • Beste grootbank voor online beleggen volgens consumenten: ING
  • Beste beleggen-app overall: Alex en Binck

Binck, Alex, ING en DeGiro verbeterd

De usability experts van Netprofiler beoordelen de binnenkomst op de websites van Binck en Alex dit jaar als overzichtelijker dan in 2016 het geval was. De sites van ING en DeGiro zijn eveneens positief verbeterd. De websites van ABN Amro en Rabobank zijn grotendeels vergelijkbaar met hun website in 2016.

ING heeft delen van de site verbeterd en dit is ook terug te zien in de cijfers ten opzichte van vorig jaar. In de handelsomgeving van ING ontbreekt het volgens consumenten echter nog aan meer technische informatie in de vorm van grafieken.

De website van de Rabobank werd positief ontvangen door beleggers, maar hier zien zij graag dezelfde positieve look and feel van de website terug in de handelsomgeving.

Beleggers vinden dat de beginpagina van de handelsomgeving van een brokersite een kort inzicht in de portefeuille moet bieden, met een gemakkelijke navigatie naar het volledige overzicht en in beide overzichten een directe handelknop.

Beleggers die acties willen ondernemen doen dit voornamelijk op basis van informatie buiten de handelsomgeving, maar dit neemt niet weg dat zij ook graag koersinformatie, financieel nieuws en technische en fundamentele analyses terugzien in de handelsomgeving.

De beste app

Voor de derde keer is in het brokeronderzoek ook de beleggen-app op smartphone meegenomen waarbij zowel is gekeken naar iPhone en Android. Het onderzoek naar de beleggen-apps heeft dezelfde opzet als het onderzoek naar de desktopsites: er zijn beoordelingen van consumenten (beleggers) en van usability experts.

Net zoals Binck en Alex goed presteerden met hun website, komen ook de apps van beide brokers goed uit het onderzoek.  

De Alex- en Binckapp worden door zowel consumenten als experts als beste beoordeeld. De apps bieden veel informatie die beleggers als belangrijk ervaren: real time koersinformatie, nieuws en analyses. Daarnaast zijn de apps ten opzichte van vorig jaar verbeterd op het gebied van overzicht en navigatie waardoor zij dit jaar de koppositie innemen.

Handelen in de app

In tegenstelling tot vorig jaar is het tegenwoordig mogelijk om in de mobielbankieren-app van ABN Amro te beleggen. Deze verbetering zien we dan ook terug in het gestegen gemiddelde eindcijfer in vergelijking met vorig jaar. De mobielbankieren-app van ING biedt de mogelijkheid tot beleggen echter nog niet en dit werd zowel door de consumenten als de experts meegenomen in de beoordeling. 

Beleggers gaven aan de mogelijkheid tot handelen in de app wel een must te vinden voor grootbanken en het daarom ook te verwachten. ING geeft aan deze functionaliteit binnen de app binnenkort te gaan lanceren. Van de grootbanken heeft Rabobank de beste app.

Beleggers omschreven de Rabobank Beleggen app als overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, maar om de app compleet te maken, zien zij graag meer functionaliteiten in de app, zoals nieuws met betrekking tot beurskoersen. D

it jaar werd voor het eerst DeGiro meegenomen in de app-beoordelingen. Voorheen was er nog geen applicatie beschikbaar en was het alleen nog mogelijk om via het web te beleggen. De app scoort goed en wordt door beleggers als overzichtelijk en fijn ervaren.

Volgens verwachting

De top 3 brokers (Binck, Alex en ING) voldoen het best aan de verwachtingen van beleggers. Transparantie over tarieven wordt hierbij belangrijk gevonden, evenals een betrouwbare uitstraling en een stabiele en snelle handelsomgeving. Hierbij hebben grootbanken veelal het voordeel van betrouwbaarheid ten opzichte van specialistische brokers.

Specialistische brokers hebben daarentegen maar één focuspunt (beleggen) en kunnen hierdoor sneller transparant zijn over bijvoorbeeld de tarieven. Voor het raadplegen van koersnieuws en -ontwikkelingen geven beleggers anno 2017 aan regelmatig de smartphone te raadplegen.

Handelen wordt veelal liever nog via de desktop gedaan in verband met de grootte van het scherm en de nauwkeurigheid van de analyses. Beleggers hebben wel graag de mogelijkheid om direct te kunnen handelen via de app.


 

Over de methode van onderzoek

Het Internet Brokeronderzoek 2017 is in mei en juni 2017 uitgevoerd door het digital marketing bureau Netprofiler in samenwerking met beleggersplatform IEX. Het onderzoek bestaat uit een expertanalyse en een consumentenonderzoek.

In de expertanalyse zijn de brokersites en handelsomgevingen van de zeven voornaamste Nederlandse brokers beoordeeld door usability experts van Netprofiler. Aan de hand van een checklist bestaande uit tien categorieën, zoals navigatie, klant worden en order plaatsen, zijn de sites en omgevingen beoordeeld.

In de expertanalyse van de apps werden in totaal dezelfde zeven Nederlandse brokers meegenomen en bestond de checklist uit vijf onderdelen:

  • Persoonlijke pagina
  • Order plaatsen
  • Koersinformatie
  • Betrouwbaarheid en veiligheid
  • Educatie-aanbod en uitleg

Elke broker ontving op deze manier deelcijfers op een schaal van 1 tot 10 voor de verschillende categorieën. Het gemiddelde van deze cijfers resulteerde in het eindcijfer van de expertanalyse.

De Redactie van IEX bestaat uit een team van content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan honderd jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen.