Column

Vier tips voor uw eerste crowdfund-investering

Denkt u klaar te zijn voor uw eerste crowdfund-investering? Lees eerst deze tips.

Denkt u klaar te zijn voor uw eerste crowdfund-investering of wilt u meer uit uw huidige investering halen? Er zijn nog enkele experttips te noemen.

1. Invloed op uw investering

U wilt u er natuurlijk zeker van zijn dat u aan het einde van de rit uw geld terugkrijgt. Een mooi rendement is ook niet verkeerd. Maar het is, net als bij beleggen, nooit zeker of u nog iets van uw ingelegde kapitaal terugziet. Wel kunt u uw risico's beperken door uw geld te verspreiden over meerdere projecten. Dit hoeft niet veel te kosten; investeren kan soms al vanaf enkele tientjes.

Nadat u geïnvesteerd heeft, hoeft u niet vanaf de zijlijn toe te kijken wat de ondernemer met uw geld doet. U kunt – zij het in beperkte mate – invloed uitoefenen op uw investering. Wel blijkt dit vaak kostbaar, gezien er volgens crowdfundingexpert Ronald Kleverlaan een causaal verband is tussen de hoogte van de investeringssom en de mate van invloed.

"Een ondernemer zit niet te wachten op de mening van honderden investeerders die een klein bedrag stoppen in zijn campagne. Met partijen die grote bedragen inleggen, gaat u vanzelfsprekend andere afspraken maken."

2. Do's & don'ts voor gevorderden

Kleverlaan heeft ook nog een paar do's en don'ts voor de gevorderde crowdfunder:

  • Help de ondernemer met uw netwerk. Breng hem in contact met personen die verstand hebben van de sector waarin de ondernemer zich begeeft.

  • Spreek af met de ondernemer. Veel contact gaat vaak via het crowdfundingplatform, maar wees niet bang om die trend te doorbreken door een afspraak te maken. Het kan het vertrouwen tussen investeerder en ondernemer vergroten en u krijgt een beter beeld van hoe u een steentje bij kunt dragen.

  • Promoot het project waarin u investeert bij vrienden, familie, kennissen en collega's. Hoe meer bekendheid het project genereert, hoe beter.

  • Ga niet op de stoel van de ondernemer zitten, maar bied enkel uw expertise en kennis aan. Het is aan de ondernemer om de hulpvraag te accepteren.

3. Beste exit-strategie

Professionele investeerders denken vaak na over een exit-strategie, een plan om uit een investering te stappen wanneer deze genoeg heeft opgebracht. Bij crowdfunding is het niet aan te raden om vroegtijdig, dus nog voor de einde van de looptijd van een project, uw aandeel te verkopen. Ondernemers hebben tijd nodig om een project op te zetten en om omzet te draaien.

Pas uw visie daarop aan. Wacht bijvoorbeeld rustig op het moment dat een externe partij de boel opkoopt of dat de ondernemer kiest voor een beursgang. Hoewel investeringen via crowdfunding in theorie verhandelbaar zijn, blijken de opties in de praktijk overigens beperkt. Er is nog geen markt om uw crowdfundinginvestering te verhandelen.

4. Afkijken

Vindt u het moeilijk een project uit te zoeken? Kijk dan eens wie er in een project investeren. Vaak kunt u zien wie er achter een investering zit en in welke projecten hij verder nog investeert of heeft geïnvesteerd.

Met een beetje googlewerk kunt u erachter komen of deze projecten het goed hebben gedaan en of de crowdfundinginvesteerder zodoende een beetje feeling heeft met crowdfunding.

Uit onderzoek blijkt dat crowdfunders die frequent hun geld in projecten steken, geïnteresseerd zijn in projecten die goed gemanaged worden, een brede insteek hebben en snel groeien. De gelegenheidsinvesteerder zoekt eerder kleinere projecten met een lokale insteek op.

Vaak zijn het vrienden en familie van de ondernemer in plaats van professionele crowdfunders die geïnteresseerd zijn in grotere, spraakmakende campagnes.

Tot slot, uiteindelijk geldt ook voor crowdfunding: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Lees meer

  1. Crowdfundingplatform Enerfip start in Nederland
  2. Curator doet onderzoek naar crowdfunding failliete modewinkels
  3. De voor- en nadelen van secundaire markten bij crowdfunding
  4. Crowdfunders profiteren van hogere rente
  5. Nieuwe crowdfundingwetgeving ingegaan: hoe zit dat ook alweer?