Column

Crowdfunding: hoe meer zielen hoe meer vreugde?

Crowdfunding is populair, maar vanuit de investeerder blijkt het credo ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd’ niet altijd op te gaan.

De enorme populariteit van crowdfunding lijkt nog niet voorbij. Steeds meer mensen besluiten bedrijven te helpen door via diverse platformen te investeren in projecten, wat steeds vaker tot gevolg heeft dat projecten overgefinancierd raken. Goed voor het bedrijf, zou u zeggen.

Maar vanuit de investeerder (en ook de ondernemer) blijkt het credo ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd’ niet altijd op te gaan. Ieder bedrijf heeft wel een blinde vlek. Hoe groter het bedrijf, hoe groter en gevaarlijker zo’n blinde vlek kan zijn. De keuze voor crowdfunding kan vanuit dat oogpunt interessant zijn voor bedrijven.

Zij kunnen van u als investeerder immers goede feedback krijgen, omdat u van een afstandje mogelijke valkuilen beter ziet aankomen dan de ondernemer zelf. Die kan ook wel eens wat over het hoofd zien. U kunt goede ideeën of innovatieve oplossingen aandragen, waarmee u het bedrijf de juiste richting op kunt duwen.

Gehoord worden

Een nadeel van teveel crowdfunders is echter dat iedereen zijn zegje wil doen, waardoor de ondernemer tussen alle ideeën en suggesties uiteindelijk niet meer het kaf van het koren kan scheiden. Uit een recente studie blijkt dat er nog een reden is om een campagne met (te) veel crowdfunders te vermijden: wanneer u gehoord wilt worden en daarmee enige zeggenschap wilt hebben over uw ingelegde kapitaal.

Niet alleen blijkt een onderneming moeite te hebben om het kaf met het koren te scheiden; de ondernemer heeft vaak de neiging om juist de suggesties die het meest teweeg kunnen brengen, te negeren. In andere woorden: investeerders die ideeën aandragen die de status quo van een onderneming kunnen doorbreken, zijn in het nadeel in de strijd om aandacht.

Het onderzoek is gebaseerd op bijna duizend organisaties (van overheden tot bedrijven) die meer dan 100.000 suggesties van crowdfunders binnenkregen. Op basis van speciale software kon worden geconcludeerd wat een suggestie van een crowdfunder zou betekenen voor een bedrijf.

Teveel feedback

Daaruit bleek een negatieve relatie tussen het succes van de ondernemer om crowdfunders aan zich te binden en het succes om de organisatie in een nieuwe richting te duwen. Wanneer er veel crowdfunders waren, bleken ondernemers de noodzaak te voelen om alle feedback te sorteren in groepen: van de makkelijk door te voeren suggesties tot de moeilijk uitvoerbare suggesties.

Volgens de onderzoekers geen goede ontwikkeling. Zij vergelijken de situatie met een volle inbox, nadat iemand is teruggekomen van vakantie. De neiging ontstaat dan om eerst de makkelijkste e-mails te beantwoorden, zodat ze maar achter de rug zijn.

De verzoeken die wat meer tijd kosten om in te willigen, moeten wachten totdat de stroom aan gemakkelijk oplosbare problemen zijn verwerkt. Je hebt daarna dan immers beter zicht op wat er dan nog moet gebeuren. Vertaald naar crowdfunding betekent dit volgens onderzoekers dat ondernemers de druk voelen om in te spelen op een vooraf bepaald percentage van de binnengekomen suggesties.

Eenvoudige ideeën eerst

Wanneer het aantal reacties groter wordt dan aanvankelijk voorzien en de verzoeken onhandelbaar worden, zijn ondernemers geneigd om dat percentage te laten varen en ideeën uit te zoeken die makkelijk zijn uit te voeren, maar totaal niet revolutionair zijn.

Het resultaat is dat de aangedragen ideeën slechts kleine veranderingen voor het crowdfundingproject teweeg brengen. In het onderzoek werd overigens niet ingegaan op welk aantal crowdfunders de meest succesvolle projecten opleverde. Dit zal mogelijk per project ook teveel verschillen.

Aan de andere kant bekeken kan een campagne met weinig crowdfunders u ook belemmeren. Al is het alleen maar psychologisch. Waarom is een project niet volgeschreven? Hebben veel crowdfunders geen vertrouwen in het project? U zult dan wel twee keer nadenken om te investeren.

Het kan dus geen kwaad om het aantal crowdfunders als factor mee te nemen in uw beslissing om in een project te stappen. Het kan positief zijn als een ondernemer meer dan het beoogde kapitaal ophaalt, maar die extra financiële ruimte wil niet zeggen dat een ondernemer eerder de weg naar succes vindt.

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Lees meer

  1. Beleggen in hypotheken: een lucratieve business?
  2. Waarom het vaart loopt met Geldvoorelkaar
  3. Rendement crowdfunding op jaarbasis gedaald
  4. Waarom crowdfunding in VS moeilijk van de grond komt
  5. AXA stapt in crowdfundingverzekeringen