Nieuws

Fastned boekt belangrijke overwinning bij Raad van State

Fastned is weer een stapje verder in het bezwaar dat ze had aangetekend tegen een vergunning voor laadpalen van Shell.

Fastned heeft bij de Raad van State een belangrijke overwinning geboekt. De Raad van State oordeelde dat Fastned belanghebbende is in het bezwaar dat ze had aangetekend tegen een vergunning voor laadpalen als aanvullende voorziening bij het Shell station de Hackelaar aan de A1. Dat schrijft Fastned in een persbericht

De Raad van State vernietigt daarmee het eerdere besluit van de Rechtbank Amsterdam. De Raad van State stelt dat de Minister in een nieuw besluit "inhoudelijk dient in te gaan op de bezwaren van Fastned tegen het verlenen van de vergunning aan Shell, waaronder het bezwaar dat de vergunning in strijd is met het vereiste van een veilig gebruik van de verzorgingsplaats".

Tweede zaal

De Raad van State deed daarnaast uitspraak in een tweede zaak betreffende de verzorgingsplaats de Andel. Hierin stelt de Raad van State Fastned in het gelijk dat ze als exploitant op de verzorgingsplaats de Andel wel degelijk een beroep kan doen op het veilig gebruik van verzorgingsplaatsen. Betwist blijft nog of twee aanbieders van dezelfde dienst op één verzorgingsplaats nu zorgt voor onveilige situaties.

De Raad van State acht het "niet uitgesloten dat het door Fastned gestelde onzekere rijgedrag op het splitsingspunt op de toerit naar - en het het ongewenste rijgedrag op - de verzorgingsplaats kan plaatsvinden". Tegelijkertijd stelt ze verrassend genoeg evenwel dat de Minister voor een reëel risico dat zou moeten leiden tot weigering van de vergunning in redelijkheid geen aanleiding heeft hoeven zien.

Michiel Langezaal: “Deze uitspraken van de Raad van State zijn heel goed nieuws voor Fastned en elektrische rijders. Het geeft ons een handvat om op te komen voor een veilige inrichting van verzorgingsplaatsen en een gelijk speelveld tussen snellaadstations en benzinestations. Dit is helaas een lang proces met meerdere rechtszaken. In de tussentijd groeit het aantal elektrische auto’s exponentieel en gaan wij gewoon door met de realisatie van onze missie; namelijk vrijheid geven aan de elektrische rijder door het bouwen van de beste snellaadstations.”

Aanvullende of basisvoorziening

Een van de belangrijkste vragen is helaas onbeantwoord gebleven en dat is of de Minister überhaupt onderscheid mag maken tussen een laadstation als basisvoorziening en een laadstation als aanvullende voorziening bij een benzinestation. Ze zien er hetzelfde uit en voor de automobilist vervullen ze dezelfde functie.

De Staat mag op basis van de zogenaamde dienstenrichtlijn alleen een categorisering met verschillende voorwaarden hanteren indien daarvoor een "dwingende reden van algemeen belang" bestaat. Deze reden is er volgens Fastned niet.

Het punt is helaas niet behandeld aangezien het naar oordeel van de Raad van State te laat in de procedure is ingebracht. Deze vraag blijft daarmee open staan voor behandeling in een van de andere lopende zaken.

De redactie van IEXParticipaties bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.