Nieuws

Zo gaan crowdfunding en ICO’s samen

Crowdfundingplatform Indiegogo gaat zich volledig storten op initial coin offerings.

Crowdfundingplatform Indiegogo gaat zich volledig storten op initial coin offerings, vaak afgekort tot ICO’s. Dat lijkt in de eerste instantie een ietwat vreemde combinatie, maar eigenlijk is het een logische stap om te zetten voor dergelijke platformen. “Een ICO is eigenlijk crowdfunding op steroïden.”

Kort door de bocht is een ICO een soort beursgang, maar dan zonder de beurs. Een bedrijf kan zelf een eigen cryptomunt lanceren en daarmee veel geld ophalen. Omdat de munt voor een beursgang nog niet bestaat worden er eerst tokens uitgegeven, die voor een bepaalde waarde staan maar dus nog geen digitale munten zijn. Na de ICO krijgen de nieuwe virtuele valuta een notering bij de cryptomunten-overzichten en vaak is het mogelijk om erin te gaan handelen.

Steeds vaker kiezen crowdfundingplatformen ervoor om ICO’s te faciliteren. Zo startte het Amerikaanse platform StartEngine hier in augustus dit jaar mee, terwijl Indiegogo afgelopen maand met de aankondiging kwam.

Logische stap

Crowdfunding en ICO’s lijken niet een voor de hand liggende match, maar volgens crowdfundingdeskundige Ronald Kleverlaan is het juist logisch dat platformen zich op beursgangen voor cryptomunten storten. ICO’s vertonen namelijk erg veel overeenkomsten met reward-based crowdfunding. “Upledged voor een gezamenlijk doel en ontvangt rewards [in dit geval tokens] die u in de community kunt uitgeven”, aldus Kleverlaan.

“Vanwege alle hype rond crypto-currencies en absurde stijging van prijzenwordt deze fundamentele kracht van een ICO wel eens over het hoofd gezien.” Kleverlaan verwacht een verdere professionalisering van ICO’s nu een grote partij als Indiegogo aan boord is. Ook de betrouwbaarheid zal hierdoor aanzienlijk verbeteren. “Ik verwacht hier veel van en wanneer de speculaties rond de tokens beperkt kunnen blijven zal dit in de toekomst zeker een grote rol gaan spelen in [crowdfundingcampagnes].”

“Een ICO is eigenlijk crowdfunding op steroïden”, zo stelde oprichter Tim Lea van het Australische blockchainbedrijf Veredictum. En dat blijkt ook uit de recente successen. Blockchainstartup Bancor haalde in drie uur circa 153 miljoen dollar op via een “crowdfunding-ICO” en bleek daarmee een van de meest succesvolle crowdfundingprojecten aller tijden.

Een andere startup, Brave, haalde in 30 seconden ongeveer 35 miljoen dollar op. De top 10 van projecten waarmee het meeste geld gemoeid is, bestaat inmiddels grotendeels uit blockchaingerelateerde projecten.

Dynamische crowdfundingmarkt

“Net als bij een traditionele Kickstarter-achtige campagne, bestellen crowdfunders op voorhand een product die ze dan over enkele weken of maanden ontvangen”, aldus Lea.

“Met de verkoop van tokens, steunen mensen via crowdfunding een blockchainplatform. Geloven zij in het product dan houden ze de tokens aan, maar willen ze liever uitstappen dan is er de liquiditeit om weer te verkopen.” Dit geeft volgens Lea veel meer dynamiek op de crowdfundingmarkt.

En net als bij het aankopen van aandelen vóórdat een bedrijf naar de beurs gaat, hopen investeerders bij een ICO dat de werkelijke waarde nog niet bepaald is en dus sterk kan stijgen, hetgeen al meerdere keren is gebeurd.

Toch waarschuwt de AFM voor de grote risico’s van ICO’s. “Deze uitgifte van digitale tokens om vooral startups te financieren is momenteel kwetsbaar voor misleiding, oplichting en manipulatie”, aldus de toezichthouder.

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.