Column

MKB maakt meters deze zomer

62% van het Nederlandse MKB zet in de zomerperiode in op groei.

Voor 62% van Nederlandse MKB's is de zomer een belangrijke periode om in te zetten op de groei van hun onderneming. Dit blijkt uit onderzoek van B2Businesslening.

Ondernemers benutten deze maanden vooral om extra omzet te genereren, aandacht te besteden aan de bedrijfsstrategie of om nieuwe samenwerkingen op te zetten. Steeds vaker financieren zij deze ambities met nieuwe financieringsbronnen zoals online banken en financieringen. 

Geen vakantie voor MKB

B2Businesslening vroeg MKB-ondernemingen wat de zomermaanden betekent voor hun bedrijf. Iets meer dan 1/5e van de ondernemingen (2%) stelt dat de zomerperiode de belangrijkste verkoopperiode is van het jaar.

Daarnaast benut 20% van de ondervraagden deze maanden om hun bedrijfsstrategie scherp te stellen. Nog eens 20% van de respondenten gebruikt de zomer om nieuwe markten te ontdekken of samenwerkingen op te zetten.

Het is dan ook niet geheel onverwacht dat 40% van de respondenten aangeeft geen vakantie op te nemen en gewoon door te werken.

Investeren in groei

De meeste respondenten zijn bereid om deze zomer investeringen te doen, zodat ze hun groeiambities waar kunnen maken. Uit het onderzoek blijkt dat 71% van de ondernemingen deze zomer minstens zoveel in groei investeert als vorig jaar.

Het grootste gedeelte van de respondenten (67%) doet hiervoor een beroep op nieuwe financieringsbronnen zoals online banken en financieringen. 29% heeft een voorkeur voor de traditionele banken. Financiering op basis van eigen kapitaal heeft de voorkeur van 26% van de respondenten.

In totaal namen 245 Nederlandse MKB-ondernemingen deel aan het onderzoek. 

De redactie van IEXParticipaties bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.