Meer columns

De do’s and don’ts van beloningscrowdfunding

Crowdfunding maakt het voor ondernemers gemakkelijker om geld op te halen voor de meest innovatieve ideeën die zij hebben. Door de lage drempel komt het evenwel steeds vaker voor dat de plannen van ondernemers te ambitieus zijn.

Hierdoor zien veelbelovende producten nooit het levenslicht. Komt een idee wel tot de productiefase, dan duurt het soms langer dan verwacht voordat een product uiteindelijk op de markt kan komen. Wat ligt hieraan ten grondslag?

Crowdfundingplatformen waar niet zozeer wordt gestreefd naar het realiseren van rendement voor investeerders, maar juist naar het afleveren van een uniek product zijn onverminderd populair.

Kickstarter en Indiegogo zijn voorbeelden van platformen waar crowdfunders in ruil voor hun investering het product ontvangen dat zij vooraf hebben gesteund. Maar van een slim idee naar een goedwerkend product blijkt in de praktijk moeilijker dan ondernemers denken.

Selectieprocedure

Crowdfunders moeten allereerst realiseren dat een selectieproces van een platform dat zich richt op beloningen (in dit geval vooraf voor een product betalen dat nog gemaakt moet worden) minder zorgvuldig of complex is dan dat van een platform dat bijvoorbeeld leningen of aandelen uitgeeft. Bij deze laatste platformen vinden analysegesprekken plaats met ondernemers en wordt er gekeken naar de aflossingscapaciteit en groeipotentie van de onderneming.

Dit is bij platformen die zich richten op beloningen, bijvoorbeeld Kickstarter en Indiegogo, anders. Kickstarter vereist een werkend prototype voordat de ondernemer kapitaal wil aantrekken, maar bij Indiegogo is dit niet nodig. De ondernemer hoeft enkel aan te geven in welke fase het product zit: gaat het om een concept, is er een prototype of zit het product al in de productiefase?

En dit is eigenlijk pas sinds kort: eerder konden ondernemers enkel op basis van een droom of veelbelovende promovideo geld ophalen. Dat is vragen om problemen. Ondernemers grepen het geld en renden hard weg.

Wensen matchen niet

Veel vaker gebeurt het dat de wensen of verwachtingen van crowdfunders en ondernemers toch niet matchen. Er worden beloftes gedaan dat een product in een bepaalde maand wordt verscheept, terwijl crowdfunders een jaar later nog niets in huis hebben. Of een product krijgt zoveel updates dat er weinig meer overblijft van het originele idee.

Ondernemers lijken daarmee de technische uitdagingen te onderschatten die gepaard gaan met het produceren van een product. Een vervelend gegeven voor crowdfunders en het is zaak voor de platformen om dit probleem zo goed mogelijk te ondervangen.

In het voorbeeld van Kickstarter lanceerde het platform een samenwerkingsprogramma waarin het met aangesloten partners online seminars geeft en handleidingen maakt om ondernemers te helpen. Zit een ontwerp al in de productiefase dan kan de ondernemer gebruik maken van de kennis van die partners om uitdagingen tijdens dit proces samen op te lossen.

Altijd risico’s

Hoewel platforms onverminderd blijven proberen om het aantal succesgevallen omhoog te schroeven, kan het altijd voorkomen dat een idee nooit de productiefase bereikt. Aan innovatie hangt immers een risico. Een crowdfunder koopt geen product, maar steunt een idee, zo is de filosofie achter beloningscrowdfunding.

Het is belangrijk om dit als crowdfunder in de oren te knopen, hetgeen in de praktijk voor velen moeilijk blijkt. Sommige crowdfunders zullen zich nooit helemaal prettig voelen bij het idee dat zij geld steken in iets wat mogelijk nooit het daglicht zal zien, maar er zijn enkele manieren om te zien of een project een hogere kans van slagen heeft. Kijk bijvoorbeeld naar de ervaring van de ondernemer. Stel hem of haar vragen over de productie, prototypes en of er al is gesproken met fabrieken over de uitrol van het product.

Producten kunnen ook té succesvol worden. Het kan voorkomen dat ineens 10.000 mensen geïnteresseerd zijn in het product, terwijl er werd gemikt op slechts 1.000. Hoewel er voor de ondernemer meer geld op tafel ligt, kan het moeilijk worden om een product ineens op dergelijke volumes af te leveren. Dat hoeft niet tot een ramp te leiden, maar verwacht niet dat het product sneller op uw deurmat ligt.


Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Reacties

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Participaties Nieuwsbrief

Gratis wekelijks via de mail op de hoogte gehouden worden van alle actualiteiten voor beleggers in participaties?


Nieuws

Glas halfvol met bier equity

22 nov - Redactie Participaties.nl

Schotse speciaalbierbrouwer BrewDog is alweer zijn vijfde ronde crowdfunding gestart.

Actuele participaties

  Startdatum
NVI Breda I CV 1-11-2015
Zonne-energieproject Borgloon 1-2-2015
Bali Investments obligatie 1-1-2015
Landal Beach Resort Ooghduyne 1-12-2014
Super Store Retail Bonds 1-10-2014