Column

Een lidmaatschap op crowdfunding

Dit nieuwe financieringsmodel neemt binnen crowdfunding in de VS al een vogelvlucht.

Een lidmaatschap op crowdfunding? In de Verenigde Staten neemt dit nieuwe financieringsmodel binnen crowdfunding een vogelvlucht. Deze vorm van alternatieve financiering zal de komende jaren ook in Nederland gaan doorbreken, zo wordt verwacht.

Onder het nieuwe financieringsmodel sluiten crowdfunders een crowd membership af, waarmee de crowdfundingmarkt lijkt in te spelen op de populariteit van influencers op social media. Een influencer is iemand die via het plaatsen van foto's of video's op internet een bovengemiddelde invloed heeft op het (koop-)gedrag van andere consumenten.

Nu al gaat er meer dan een miljard dollar per jaar naar influencers uit heel de wereld en tegen 2019 kan dat bedrag naar verwachting zelfs verdubbeld zijn.

Crowd membership in opkomst

Maar influencer worden is niet voor iedereen weggelegd, temeer omdat niet iedereen een breed publiek weet te bereiken. En dat is een gemiste kans. Er blijven veel mensen over met een specifieke kennis die deze informatie graag via video’s willen delen met iedereen die geïnteresseerd is. Het zijn mensen die u misschien iets kunnen bijbrengen over bijvoorbeeld beleggen of programmeren.

Rondom dit idee is het crowd membership ontstaan. De crowd betaalt maandelijks een bedrag en in ruil daarvoor krijgen donateurs dagelijks of wekelijks een update in de vorm van een video over het specifieke onderwerp waar de ondernemer in gespecialiseerd is.

Het bekendste platform dat zich richt op crowd membership is Patreon, dat nu al maandelijks circa 9,5 miljoen dollar ophaalt. Patreon zou al ruim 50.000 leden hebben (donateurs en ondernemers) en in 2016 waren er 35 personen die meer dan 150.000 dollar per jaar verdienden via het platform.

Patreon in Nederland

In Nederland wordt Patreon nog niet veel ingezet, zo merkte crowdfundingdeskundige Ronald Kleverlaan op. Kleverlaan verwacht evenwel dat deze vorm van alternatieve financiering in de komende jaren ook in Nederland zal doorbreken. Maar dan vooral voor de financiering van individuele personen of organisaties, die op deze manier via structurele financiering kunnen blijven ondernemen.

“Het mooie [van crowd membership] is dat u personen die voor een brede gemeenschap impact maken een manier geeft om op een structurele manier een (basis-)inkomen te ontvangen via een groep kleine sponsoren”, aldus crowdfundingdeskundige Kleverlaan. “Niet alleen voor artiesten is dit interessant, maar ook voor onderzoekers kan dit heel interessant zijn.”

Ook correspondent Ernst-Jan Pfauth van De Correspondent ziet de mogelijkheden van Patreon in Nederland, bijvoorbeeld voor de journalistiek. “De gemiddelde bijdrage [bij een crowd membership] is 12 dollar, circa 10,70 euro. Stel dateen Nederlandse journalist in zijn eentje een nichepublicatie schrijft en daar een modaal inkomen van 37.000 euro aan wilt overhouden. Dan zijn daar 288 maandleden voor nodig. Dat klinkt helemaal niet onrealistisch”, aldus Pfauth.

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Lees meer

  1. Crowdfunders profiteren van hogere rente
  2. Nieuwe crowdfundingwetgeving ingegaan: hoe zit dat ook alweer?
  3. Veel crowdfundingplatformen hebben nog geen Europese vergunning
  4. Amerikaanse crowdfunder wil Europese markt veroveren
  5. ‘Grootste deel crowdfundingplatformen zal dit jaar stoppen’