Column

Dit moet u weten over crowd-membership

Het abonnementenmodel kan zorgen voor een goed inkomen, terwijl donateurs zich kunnen verheugen op exclusieve content.

Bij crowdfunding kunt u helpen bij de financiering van een lening of kunt u een aandeel kopen in een onderneming. Er wordt via crowdfunding ook nog steeds veel gedoneerd.

Steeds meer artiesten, kunstenaars, journalisten en tegenwoordig ook podcasters, zien mogelijkheden om een verdienmodel op te bouwen rond “crowd-membership”. Wat moet u hierover weten?

Dit is crowd-membership

“In tegenstelling tot crowdfunding, wordt niet eenmalig geld gedoneerd voor een project, maar wordt er een abonnement afgesloten, waarbij de investeerder elke maand een bedrag beschikbaar stelt”, aldus Ronald Kleverlaan, crowdfundingdeskundige en voorzitter van MKB Financiering Nederland. “Bij voldoende abonnees is een goed inkomen hiermee te realiseren.”

Kleverlaan wijst onder meer op internationale platformen als Patreon en Substack, die bewijzen dat er een markt is voor crowd-membership. Zo ontving Patreon enkele jaren na oprichting al meer dan een miljard dollar aan donaties, opgehaald door bloggers, journalisten en andere contentmakers.

Exclusieve content…

Wat krijgen donateurs hiervoor terug? Kort gezegd: Exclusieve content. Bij Substack bijvoorbeeld, betalen donateurs tussen de $10 tot $50 per maand om exclusieve financiële nieuwsbrieven te ontvangen met beleggingstips en -adviezen. “Het is een snelgroeiende markt”, aldus Kleverlaan.

Ook in Nederland zijn er volgens Kleverlaan enkele initiatieven rond crowd-membership, waaronder Vriend van de Show, gericht op podcasts, en Backme, dat zich vooral richt op bloggers.     

“Hierbij is goed te zien dat de platformen ook steeds blijven innoveren, vooral ook om de interactie tussen lezer en luisteraar en auteur te versterken”, aldus de crowdfundingdeskundige.

Zo kun je bij Vriend van de Show een audiobericht achterlaten voor de auteurs en kunnen de auteurs eenvoudig een poll neerzetten om te stemmen op bepaalde onderwerpen, die dan weer in een volgende show behandeld kunnen worden.”

… of bier

In 2015 kwam de Belgische brouwerij De Halve Maan al met een voorloper van crowd-membership. De brouwerij wilde geld ophalen voor de aanleg van een ondergrondse bierleiding van drie kilometer en bood de crowd een lidmaatschap aan om de benodigde financiering rond te krijgen.

Investeerders konden voor €7.500 een abonnement afsluiten om dagelijks een flesje Brugse Zot te ontvangen voor de rest van hun leven. Op basis van tien jaar, zouden zij 1.200 liter bier hebben ontvangen voor slechts €6,25 per liter. Het is wachten voordat meer ondernemers met dergelijke unieke abonnementen komen.

Niet voor iedereen

Toch zal het model niet voor iedereen werken, zo erkent Kleverlaan. Hij vraagt zich af of er voldoende interesse zou zijn om €20 tot €30 per maand te betalen voor een specifieke nichenieuwsbrief. “Maar voor artiesten, BN’ers met honderdduizenden fans kan het een interessant verdienmodel zijn.”

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.