Vorige week maakte Fastned, een nieuwe onderneming die snellaadstations voor elektrische autos langs de Nederlandse snelwegen bouwt en beheert, bekend dat het een notering heeft aangevraagd bij MKB-beurs NPEX. Bijzonder, want hiermee wijkt de onderneming van de tot nu toe gangbare weg van geld ophalen via een beursgang bij Euronext af. En ze willen best een behoorlijk geldbedrag ophalen bij beleggers: 40 miljoen euro.
Dat gaan ze wel in meerdere tranches doen om de 9 stations die zij nu operationeel hebben uit te bouwen tot 201 stations. De concessies – het recht om de snellaadstations bij benzinestations langs de snelweg te bouwen – heeft de jonge onderneming in 2012 verkregen.
De precieze NPEX-beursgang zal afhangen van wanneer toezichthouder AFM goedkeuring geeft aan het prospectus, maar beleggers kunnen voorinschrijven op certificaten van aandelen via de website van Fastned.
Waarom hebben ze voor deze manier van groeifinanciering gekozen? Participaties vroeg het aan Fastned’s mede-oprichter Bart Lubbers: “We zijn een klein bedrijf en bestaan nog geen drie jaar. Voor de aandelenbeurs zijn we wellicht nog niet groot genoeg. Bovendien, willen we dat er zo min mogelijk tussenpersonen in de vorm van banken en brokers tussen ons en de aandeelhouders zitten. Bij NPEX kunnen beleggers direct handelen in de certificaten van aandelen die we van plan zijn uit te geven."
" Daarnaast willen we geen anonieme aandeelhouders, maar willen we de beleggers die in Fastned stappen graag leren kennen. Hebben zij een elektrische auto, overwegen zij er eentje te kopen? Zo bouwen we behalve een aandeelhouderscommunity ook een community van automobilisten op die wellicht ook bij onze stations zullen gaan laden."
Jullie willen 40 miljoen euro ophalen. Waarom dat bedrag?
“We hebben nu 9 stations operationeel, maar kunnen groeien tot 201 stations. Een station neerzetten kost 200.000 euro, dus vandaar die 40 miljoen euro. We beginnen met een eerste tranche van 4 miljoen euro. We hebben al de helft aan voorinschrijvingen voor de eerste tranche binnen.”
|
Bart Lubbers: "We willen geen anonieme aandeelhouders; we willen de beleggers die in Fastned stappen graag leren kennen. |
Wat moeten ze gaan kosten?
“We gaan nu uit van 10 euro per certificaat, maar dat hangt ook een beetje af van de belangstelling van beleggers. De prijs is nog aan te passen en we hebben liever wat schaarste. Vandaar dat we voorzichtig beginnen met een eerste uitgifte van certificaten ter waarde van 4 miljoen euro. Of we die nog voor de zomer op NPEX kunnen introduceren, we hopen het wel, hangt nog even af van goedkeuring van het prospectus van de AFM."
"Het is wel zo dat de certificaten niet direct verhandelbaar zijn. Beleggers moeten ze een jaar in portefeuille houden voordat ze vrij verhandelbaar zijn via NPEX. We doen dit omdat we in alle rust het netwerk van snellaadstations willen bouwen en beleggers aan ons willen binden voor de lange termijn.”
Hoe wordt de nieuwe eigendomsstructuur vastgelegd?
“We willen de missie van Fastned beschermen en het belang van de toekomstige certificaathouders voorop stellen. We hebben daarom gekozen voor een eigendomsmodel zoals dat van onze huisbank Triodos Bank. Net als bij hen zullen de certificaten beheert worden door een aparte stichting. Dit zorgt ervoor dat (groot)aandeelhouders de identiteit en het doel van Fastned niet naar eigen wens kunnen aanpassen en de continuïteit van de onderneming goed beschermd is. Het stichtingsbestuur moet overigens nog gekozen worden, op dit moment zijn we daar mensen voor aan het benaderen."
Wat voor soort aandeelhouders zoeken jullie?
“Aandeelhouders die duurzaam beleggen of juist voorop willen lopen als het gaat om nieuwe technologie. Maar natuurlijk ook aandeelhouders die elektrisch rijden.”
Wanneer zal die 4 miljoen opgelopen zijn tot de aangekondigde 40 miljoen euro?
“We willen binnen twee jaar die 201 stations in Nederland hebben neergezet, dus binnen twee jaar."
Hoe is de onderneming tot nu toe gefinancierd?
“Met ons eigen geld en geld van de medewerkers. Bij elkaar zit er zo’n 5 miljoen euro aan voorfinanciering in.”
Hoe gaan jullie geld verdienen voor de toekomstige aandeelhouders?
“Ons businessmodel is hetzelfde als dat van een tankstation, alleen kopen de mensen stroom voor hun auto op ons snellaadstation. Het station krijgt groene stroom via de kabel en zonne-energie van het eigen dak en verkoopt dat door aan de elektrische autobezitter die bij ons inplugt. De basis van onze onderneming zijn de 201 concessies, de plekken langs de snelweg waar we nieuwe snellaadstations mogen bouwen. Onze klanten kunnen per KWH bij ons betalen of een abonnement nemen om onbeperkt te laden. In de toekomst gaan we dit nog uitbreiden met verschillende bundels, eigenlijk net zoals telefoonbedrijven dat doen.”
Hoe zit het met de groei van elektrische auto’s? Gaat dat wel hard genoeg voor jullie?
“Het doel van de Nederlandse overheid is om in 2020 200.000 elektrische auto’s te hebben rondrijden in Nederland. Als die elke week voor een tientje bij ons tanken, dan hebben we een omzet van 100 miljoen euro per jaar. Daar zit een marge van 70 tot 80% op, dus reken maar uit.”
Hoe zit het met eventuele concurrentie?
“Langs de snelweg hebben we die bijna niet. We hebben 201 van de 245 concessies om langs de snelweg een laadstation te bouwen. In Nederland zullen we dus al snel de grootste zijn. Er staan nu zo’n 3500 laadpalen in Nederland, maar die laden niet snel en er zijn al veel meer elektrische auto’s dan dat aantal."
Tot slot: hebben jullie plannen om ook buiten Nederland te groeien?
“We kijken voor de toekomst vooral naar Duitsland. Daar zijn grote automakers druk bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s. BMW heeft er recent een op de markt gebracht, Volkswagen komt ermee en alle autobouwers werken samen met een laadmethode. Het doel van de Duitse regering is 1 miljoen elektrische auto’s in 2020 en het is daar straks wellicht mogelijk om elke 70 snelwegkilometers, in Nederland is dat om de 40 kilometer, bij een benzinestation of rustplaats een snellaadstation neer te zetten. “