Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de prestaties van concurrenten en ze halen die informatie uiteraard bij de bron: de bedrijven zelf. Maar de Beleggersdesk doet meer: het is ook hun verantwoordelijkheid om topadviezen van anderen te beoordelen, te selecteren en – indien waardevol – aan IEX Premium leden aan te bieden. De Beleggersdesk staat volledig in dienst van Premium leden: voor succesvolle investeringen, bijzondere kansen en een beter rendement.

Accell stopt op hoogtepunt

De zoektocht naar een nieuwe CEO kan worden gestaakt. Accell wordt in veilige haven geloodst door concurrent Pon.

Fietsenfabrikant Accell maakt vandaag bekend een niet-bindend bod op alle uitstaande aandelen te hebben ontvangen van concurrent Pon Holding. Uit het persbericht van Pon blijkt dat al op 17 maart een voorstel is gedaan: 

 

On 17 March 2017, Pon Holdings has provided the management board and the supervisory board of Accell Group with a letter detailing its proposal. In response to this proposal Accell Group is having discussions with Pon Holdings. 

The proposed offer price of € 32.72 per share represents:

- a premium of 31% compared to the closing share price on 16 March 2017, the day prior to Pon Holding’s initial approach to Accell Group through a letter outlining its proposal;

- a premium of 43% to the 3-month volume weighted average price as per 10 April2017;

- a premium of 23% to Accell Group’s all-time high closing share price of € 26.54 per share recorded on 10 April 2017

The proposed offer price includes any dividends for the year 2016 and thereafter.

 

Gisteren sloot Accell op een hoogste punt ooit, 26,54 euro en ten opzichte van die koers is het een premie van 23%. Laten we het dividend buiten beschouwing, dat krijgt u immers sowieso als aandeelhouder, dan hebben we het over een premie van 20,5%.

Hiermee is meteen het mysterie opgelost waarom Pon nadrukkelijk meldt al op 17 maart een voorstel te hebben gedaan. Anders steekt die overnamepremie wel heel erg schril af. Zelfs als we kijken naar de koers voordat Pon het bod neerlegde is de premie aan de lage kant: 28%. Op 16 maart sloot Accell op 24,92 euro. 

Kijken we nog iets verder terug, dan komen we op een meer normalere koers. U ziet dat vanaf 8 maart de koers substantieel omhoogging. Gemeten vanaf dat punt (22,06 euro) bedraagt de premie 45%. Ik reken dan met een bod van 32 euro, dus opnieuw zonder het dividend. 

 

Lijstje AEX AMX en AScX fondsen
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Vanaf 9 maart begon de koers eigenlijk flink op te lopen. Dat zal te maken hebben met de presentatie van de jaarcijfers op 10 maart. Die cijfers waren in orde, maar meer nog liep de koers toen op door de vooruitzichten die scheidend bestuursvoorzitter René Takens zijn opvolger oplegde.

 

 

De omzet zou de komende jaren met 50% moeten groeien. Dat moet dan van de E-bikes komen, want in absolute aantallen daalt het aantal fietsen wat verkocht wordt in Nederland al enige tijd. De totale omzet in fietsenland stijgt echter doordat de populaire E-bikes een stuk duurder zijn.

Bestuursvacuüm bij Accell

Pon maakt mooi gebruik van het bestuursvacuüm bij Accell. CEO Takens neemt afscheid op 27 april tijdens de jaarvergadering en zal ongetwijfeld met een klaterend applaus bejegend worden. Toen Takens in 1999 overkwam van CSM (waar hij CEO Italië was) deed het aandeel Accell ongeveer 2,50 euro.

Als het bod slaagt, en waarom zou dat niet slagen, neemt hij afscheid met een koers van 32,72 of wellicht zelfs 35 euro. Er zijn bedrijven die het minder hebben gedaan in die periode. 

Oude bekenden

In de zoektocht naar een nieuwe CEO is het niet irreeel om te veronderstellen dat de Raad van Commissarissen (de heren Pasman, van den Belt, Ernsting en Kuiper) ook eens de mogelijkheden van een fusie met Pon hebben geopperd. 

De bedrijven kennen elkaar door en door en in fietsenland is het momenteel, ondanks de aangekondigde omzetstijging van 50% van CEO Takens, nogal rumoerig. De E-bikes nemen een steeds belangrijker positie in, de verkoopkanalen gaan steeds meer via internet (fietswinkel.nl) en het aantal verkochte fietsen daalt per saldo.  

 

Lijstje AEX AMX en AScX fondsen
Klik op het plaatje voor een grote versie

  

U ziet hierboven de sombere overpeinzingen van Accell tijdens de presentatie van de jaarcijfers op 10 maart. Verandering in koopgedrag, gebruik is belangrijker dan bezit (ook een potentieel gevaar voor de automarkt) en met name de opkomst van de online fietsenverkopers heeft de boel op zijn kop gezet.

Het aantal fietsen dat verkocht wordt, daalt al jaren. De gemiddelde prijs daarentegen (E-bikes) gaat steeds verder omhoog. U ziet in onderstaande tabel van de Bovag dat er per saldo in 2016 4,2% meer omzet is geboekt, terwijl het aantal verkochte fietsen in absolute zin met 5,7% afnam. 

 

Lijstje AEX AMX en AScX fondsen
Klik op het plaatje voor een grote versie

  

Samen staan de fietsenfabrikanten sterker, en schaalgrootte is daarom het toverwoord, en de twee kemphanen van weleer (ooit vochten ze publiekelijk om de overname van het Duitse fietsbedrijf Derby) vormen gezamenlijk een indrukwekkend fietsbedrijf, dat qua grootte zijn weerga in de wereld niet kent. 

De concurrentie komt vooral uit Azië (Taiwan en China), waarvandaan momenteel vooral veel E-bikes geimporteerd worden door Nederlandse wederverkopers. Onze eigen fietsfabrikanten exporteren dan vooral veel 'normale' fietsen. Samen moeten Pon en Accell daarom de concurrentie aangaan op het gebied van E-bikes. 

Gaat het bod door?

De ontvangst van het bod bij Accell is duidelijk anders dan bijvoorbeeld bij Akzo en Unilever. Er is hier geen sprake van een grote boze Amerikaanse overnemer, maar een concurrent die om strategische redenen de deken van bedrijven waaruit Pon en Accell bestaan in elkaar wil schuiven.  

Wat dat betreft verwacht ik weinig moeilijkheden van zowel RvC als Raad van Bestuur van Accell, al gaan ze natuurlijk wel moeilijk doen over de prijs. Maar beide Raden zullen ongetwijfeld het belang van het samengaan inzien. 

Een ander verhaal wordt de mededingingsautoriteit. Gezamenlijk krijgen Pon en Accell een behoorlijk marktaandeel in vooral Nederland en Duitsland. Pon verwacht dit jaar voor 700 miljoen euro aan fietsen te verkopen (800.000 stuks) terwijl Accell vorig jaar via de verkoop van 1,5 miljoen fietsen een recordomzet boekte van 1.05 miljard euro.  

De marktaandelen van de verschillende fietsmerken in Nederland zouden daarmee wat te groot worden, waardoor de ACM kan beslissen dat de combinatie onderdelen zou moeten gaan verkopen. Ook voor de tussenhandel is zo'n sterke fabrikant niet per sé goed nieuws.

Maar die hebben zo hun eigen sores aan hun hoofd. Dat hele model is sowieso al op zijn kop gezet met de komst van fietswinkel.nl. De tussenhandel verkoopt bijna geen nieuwe fietsen meer en wordt meer en meer gebruikt als servicepunt voor de online fietsverkopers.

Conclusie

Afgezien van het mededingingsvraagstuk lijkt het niet onlogisch dat de voorgestelde overname slaagt. Wanneer het management er nog een paar euro's extra uit weet te slepen zal er weinig weerstand zijn. Het aandeel Accell heeft daarmee een prachtig parcours afgelegd, en komt straks met een geweldige eindsprint over de finish.  

 

Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl. Volg @nicoinberg op Twitter