Het redactieteam van IEX bestaat uit content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan 100 jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse inhoud op de diverse beleggersplatforms van IEX Media, zoals IEX.nl, Belegger.nl, Beursduivel, IEXProfs, IEXGeld, Beursgorilla, Beleggen.nl en IEXParticipaties.

Nieuws

Pessimisme binnenvaart 2013

De scheepvaartsector is zeer pessimistisch voor de komende periode en stelt groeiverwachtingen neerwaarts bij.

De scheepvaartsector is zeer pessimistisch over de komende periode. Onderzoeksinstituut Panteia/NEA heeft de te verwachten volumegroei van de binnenvaart in 2013 naar beneden bijgesteld. Ook vervoersdeskundigen zien het somber in. 

Drie maanden geleden voorspelde Panteia/NEA nog een volumegroei van 1,4% in de binnenvaart, maar komt daar nu op terug. Het instituut verwacht een daling van 0,1%.

Binnenvaartondernemers hebben last van de economische malaise, mede door afnemende ladingstromen en de neerwaartse druk op vrachttarieven. De financiële reserves beginnen nu echt op te raken, schrijft Schuttevaer.  Het aantal faillissementen was na drie kwartalen al meer dan het dubbele van heel 2011, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. 

Toch noemt het onderzoeksinstituut net als vorig jaar het transportvolume in de binnenvaart ‘verrassend stabiel’. De verwachting is dat het eerste kwartaal van 2013 een lichte groei van de binnenvaartvolumes zal laten zien ten opzichte van een jaar eerder. Dit komt vooral door een toenemende export.

De vervoersdeskundigen zelf zijn ook niet al te positief gestemd over de transportvolumes in de binnenvaart. Uit conjunctuurenquêtes van Progtrans uit Bazel en het Zentrum für Europaïsche Wirtschaftsforschung in Mannheim blijkt dat zijn dalende volumes verwachten in de eerste helft van 2013. Daar staat een zeer bescheiden stijging van de vrachtprijzen tegenover.

Voor de Nederlandse binnenvaart is minder vervoerd volume het gevolg van een sterke omzetdaling (ruim 5% in het derde kwartaal van 2012). 

Aan de ketting
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) wil dit jaar daarnaast waken voor de kwaliteit van rederijen en schepen, zeker na bevindingen van Europese inspecties. Steeds meer Nederlandse schepen worden in Europese havens aan de ketting gelegd. Het afgelopen jaar steeg het aantal van 18 naar 35 schepen. Dat is al bijna een verdubbeling in vergelijking met het jaar ervoor. 

De redenen voor de aanhoudingen zijn divers. Het kan gaan om een technisch gebrek of een probleem met documenten, maar ook de arbeids- en rusttijden spelen in sommige Europese havens een belangrijke rol. De sancties werden opgelegd op basis van ruim duizend inspecties in Europese en Canadese wateren.

De Redactie van IEX bestaat uit een team van content managers, journalisten en analisten, met opgeteld meer dan honderd jaar ervaring in het produceren en publiceren van beleggingsinformatie en -opinies. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen.