Fleur van Dalsem werkt ruim tien jaar bij IEX en is sinds haar studietijd actief in het wereldje van de financieel economische journalistiek. Als redacteur werkte zij voor verschillende financieel economische tijdschriften en websites.

Fleur schrijft voor meerdere IEX-websites, vooral voor IEXProfs, en voor het IEXProfs magazine.

Wat kan er mis gaan na crowdfunding?

Wat kan er mis gaan na crowdfunding? En belangrijker, kunt u dit als investeerder voorkomen?

Wat kan er mis gaan na crowdfunding? Crowdfunding is superhip. Er zijn in Nederland meer dan 20 crowfundingplatforms waarop investeerders kunnen kiezen uit de leukste, meest vernieuwende en handigste nieuwe producten en – soms ook – diensten.

Vaak lukt het nieuwe ondernemers een buz te creëren onder investeerders, potentiele klanten en halen ze de media met hun product. Daarna lukt het ze eenvoudig – ik ga maar even uit van het positieve scenario – om geld op te halen. En dan?

Het gebeurt regelmatig dat het dan misgaat met een jonge onderneming en dan heeft u net uw geld erin gestoken. Want als de investering binnen is, moet het product of de dienst nog verder ontwikkeld worden voordat het naar de markt gebracht kan worden.

Niet kant-en-klaar

U investeert immers niet in een kant-en-klaar-product. Dan zou het geen crowdfunding zijn, maar een venture capital-investering of misschien zelfs wel private equity. In ieder geval is de onderneming dan al veel verder in het groei- en ontwikkelproces als bij een eerste of tweede ronde van geld ophalen via crowdfunding.

Maar tijdens die fase na de crowdfunding hoort u soms niets meer van de onderneming. Natuurlijk, ze hebben het druk met ondernemen, maar als ze slim zijn houden ze hun investeerders regelmatig op de hoogte van de voortgang bij de onderneming. Ze zullen niet de eerste zijn die vertraging oplopen in het klaarmaken van het product voor de markt of fine tunen van de dienst voordat ze kunnen starten.

Problemen die in dit stadium kunnen ontstaan zijn onvoorziene extra kosten, ontwerpproblemen in het product, een onbetrouwbare leverancier, problemen met onderdelen en de duurzaamheid van het product. Helaas zijn er genoeg voorbeelden van jonge ondernemingen die dan helemaal niets vertellen aan de mensen die geld in hun bedrijf gestoken hebben.

Wat kunt u doen?

Dat kan weer voor een hoop onbegrip zorgen bij u, de investeerder, en er weer toe leiden dat u, als er bij problemen geld bij moet, minder snel geneigd bent over de brug te komen. Naar buiten toe lijkt het immers of de ondernemer er een potje van maakt door niet te communiceren, terwijl hij misschien wel door een onbetrouwbare toeleverancier in de problemen is gekomen.

In het artikel “The ugly afterlife of crowdfunding projects that never ship and never end”  leest u voorbeelden van hoe het mis kan gaan met veelbelovende Kickstarters.

Wat kunt u als investeerder doen om ervoor te zorgen dat u wellicht wel rendement maakt op uw crowfundinvestering? Dat de ondernemingen waarin u investeert wel door de opstartfase komen. U zit natuurlijk niet zelf aan de knoppen van de onderneming en heeft niet heel veel geïnvesteerd – het is immers crowdfunding, u bent geen business angel - maar u kunt wel iets doen.

  1. Kies een onderneming uit om in te investeren in een branche die u kent. Zo kunt u beter beoordelen wat de kans van slagen is van de start-up.
  2. Wees meer dan een naam op een lijst met investeerders. Stel u voor aan de ondernemer, blijf geïnteresseerd en benaderbaar.
  3. Biedt uw hulp aan als ze vragen hebben. U heeft wellicht ervaring in de sector waarin de onderneming opereert. Misschien hebben ze iets aan uw netwerk en expertise.

Zomaar wat geld overmaken en kijken wat ervan komt, dat doet u zelfs niet bij een beursfonds, toch? Daarbij wilt u ook eerst weten hoe ze ervoor staan, wat de toekomstvisie is van het management en wellicht bezoekt u af en toe ook een aandeelhoudersvergadering.

En als u een nieuwe wasmachine koopt, leest u ook eerst wat anderen ervan vinden. En zo moet u eigenlijk tegen alle investeringen aankijken. 

Fleur van Dalsem is redacteur bij IEX.nl. Fleur van Dalsem neemt posities in op de financiele markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

  1. Waarom crowdfundingprojecten niet te vroeg moeten pieken
  2. IEX Gouden Stier: Dit zijn de beste crowdfundingplatforms
  3. Hoe zit het met crowdfunding in Belgie?
  4. Forse opleving crowdfundmarkt in derde kwartaal
  5. Aandelenmarkten onderuit: dan maar niet beursgenoteerd?