Nieuws

Marktaandeel Nederlandse film gestegen

Het marktaandeel van de Nederlandse film steeg in 2013 van 14,2% naar 20,5%.

2013 bleek voor de Nederlandse film een goed jaar. Het marktaandeel steeg afgelopen jaar van 14,2% naar 20,5%. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten. 

Het marktaandeel van de Nederlandse film is ongeveer hetzelfde als in 2011, maar toen werd dat aandeel grotendeels bepaald door het succes van Gooische Vrouwen, een komedie die meer dan twee miljoen mensen trok. 

Nu is het succes gelijkmatiger verdeeld. 21 speelfilms trokken meer dan 100.000 bezoekers en behaalden zodoende de status van Gouden Film. Verliefd op Ibiza werd de beste bezochte Nederlandse bioscoopfilm van 2013. Vooral mainstream films en familiefilms presteerden goed, terwijl Nederlandse arthouse films nog steeds heel moeilijk het publiek in de filmhuizen weten te vinden.

In totaal kwamen bijna 6,3 miljoen bezoekers (tegenover 4,3 miljoen bezoekers in 2012) voor Nederlandse films naar de bioscoop. Er werden 58 Nederlandse bioscoopfilms en Nederlands minoritaire coproducties uitgebracht, waarvan 15 documentaires en 43 speelfilms. In 2012 waren dit 74 Nederlandse films waarvan 23 documentaires en 51 speelfilms.

De redactie van IEXParticipaties bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.