Column

Investeren kun je leren: Ruud Hendriks

Hoe herken je een goed businessplan, waar moet je nooit aan beginnen en wat is een goede exit? Leer van de beste investeerders.

Hoe kies je de juiste bedrijven, hoe herken je een goed businessplan,waar moet je nooit aan beginnen en wat is een goede exit? In de rubriek Investeren kun je leren vertellen door de wol geverfde investeerders over hun avonturen en wijze lessen. Vandaag Ruud Hendriks, radio- en televisiepresentator, betrokken bij de oprichting van onder meer RTL, Radio 10 en SkyRadio, maar nu vooral business angel en -promotor via Startupbootcamp Global

Wat zijn je drijfveren om te investeren?
“Het is gezond als je drijfveer gewoonweg het maken van winst is. Het is zonde om je vermogen te laten verdampen. Investeren is een goede manier om ervoor te zorgen dat het juist groeit of op zijn minst in stand blijft. Daarnaast is het gewoon leuk om betrokken te zijn bij projecten. Dat ben ik dan ook vaak.”

In welke mate wil je betrokken zijn bij deze bedrijven?
“Ik wil niet zozeer op de stoel van de ondernemer zitten, maar wel tot een soort adviesraad behoren. Beslissingen moeten uiteindelijk door de directie worden genomen, niet door de aandeelhouders. Maar het is wel prettig als de directie van zich laten horen en vertelt hoe het gaat. Ik breng niet alleen geld aan, maar ook een netwerk en ervaring.”

Waar investeer je in?
“Ik ben oprichter en medeaandeelhouder van Startupbootcamp Global, dat een honderdtal startups in Europa op weg helpt. Ik investeer ook in onroerend goed en bedrijven in de mediahoek en de reiswereld. Mijn eerste echte investeringen deed ik toen ik een jaar of vijftien was. Vooral in allerlei landpiraatjes in Amsterdam die toen nog illegaal waren, maar wel geld opleverden. Mijn grootste succes ooit is Endemol geweest, dat bedrijf heeft het fenomenaal gedaan.”

Ruud Hendriks
Ruud Hendriks: "Er bestaan bijna geen originele ideeën meer"

Deel je deze successen graag?
“Jazeker, dat is namelijk de garantie op een volgend succes. Ik geloof niet in het heel krampachtig vasthouden en beschermen van allerlei zaken. It’s part of the game.”

Welke stappen onderneem je voordat je investeert?
“De markt moet behoefte hebben aan het product. Valideer of er klanten zijn die dit product echt willen afnemen. Want er zit een verschil tussen geïnteresseerd zijn en iets daadwerkelijk aanschaffen. Veel projecten mislukken, omdat mensen ervan uitgaan dat iets zal gebeuren terwijl het anders loopt.”

“Daarnaast moet er de overtuiging zijn dat de mensen waarin je investeert te vertrouwen zijn en hard willen werken. Een open en toegankelijke bedrijfscultuur is daarbij enorm belangrijk. Grote, stugge ondernemingen zijn niet aan mij besteed. Ik geloof niet in bedrijven waar een ambtscultuur hangt, wel in een sfeer waarin mensen fouten mogen maken om op die manier tot innovatie te komen.”

Dus mensen zijn belangrijk?
“Absoluut, ideeën niet zozeer. Er bestaan bijna geen originele ideeën meer. 99,9% van de honderden zo niet duizenden ideeën die ik jaarlijks voorbij zie komen via Startupbootcamp, zijn al eens bedacht. De uitvoering is belangrijker dan het idee. Kijk naar Google. Het product is jaren later verschenen dan Lycos of Yahoo en heeft toch de markt veroverd, omdat Google een beter team had om het uit te voeren. Elk product moet voor een bepaalde oplossing zorgen, maar kies vaker voor mensen dan ideeën. Iemand die bereid is het tapijt op te eten om het mooiste bedrijf op de wereld te bouwen; dat vind ik interessant!”

Wat is een absolute no-go?
“Een product dat niet internetgelieerd is, heeft zeker geen toekomst. Investeer in ondernemingen die daadwerkelijk een substantieel voordeel hebben bij het internet, omdat ik denk dat internet nog in de kinderschoenen staat. Er kan nog veel gebeuren, vooral op het gebied van gezondheid, fitness en mobiele betalingen. Het imago speelt voor mij daarbij zeker een rol. Ik zal nooit geld steken in de wapen- of sigarettenindustrie.”

Wat is het beste advies dat je kreeg?
“Van winst nemen is niemand armer geworden. Het zal best eens voorkomen dat een onderneming een jaar later voor nog meer wordt verkocht. Daar moet je niet mee zitten. Als mensen een succes hebben, moeten zij de tijd nemen om dit te vieren.”

Anders nog iets?
“Bij het investeren in startende ondernemingen is het slim om met meerdere mensen tegelijk in te stappen. Kun je het niet eens worden over de waardering van een bedrijf, kies dan voor een convertible, waarmee je de waarde van de onderneming achteraf kunt bepalen.”

“Tot slot is het goed om enige vorm van optimisme te hebben, maar zorg zeker voor een goede manager of iemand die je behoedt voor een al te groot optimisme.”

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.