Nieuws

Grote beleggers stappen in scheepvaart

Een aantal grote beleggers krijgt weer vertrouwen in de internationale scheepvaart.

De scheepvaartsector heeft nog steeds te kampen met grote verliezen. Europese banken doen massaal hun leningen met korting van hand. Grote hedgefondsen en private equitypartijen tonen interesse. 

De Financial Times meldt dat beleggers, waaronder hedgefondsen van Apollo, Blackstone en Oaktree, in de afgelopen maanden goedkoop leningen hebben overgenomen van reguliere banken in Europa. Deze banken investeerden in de sector om de bouw van nieuwe schepen mogelijk te maken. Zij willen nu echter van de leningen af, omdat veel opdrachtgevers verplichtingen niet meer kunnen nakomen als gevolg van de crisis op de internationale vrachtmarkt. 

Historisch dieptepunt
De tanker- en containervaart zijn hard geraakt door de economische malaise in de wereld. De Baltic Dry Index, een belangrijke graadmeter voor de wereldwijde droge bulkvaart, zakte het afgelopen handelsjaar tot een historisch dieptepunt. De index stond vorig jaar gemiddeld op 920 punten, het laagste niveau van de afgelopen 25 jaar. 

De Britse scheepvaartkrant Lloyd’s List schrijft de prijsdaling vooral toe aan de groei van de capaciteit met ruim 60% als gevolg van de instroom van een recordaantal nieuwe schepen in de afgelopen drie jaar. Volgens een analist van Clarkson Research Services omvatte die vloot begin september bijna 9.500 schepen, ruim een derde meer dan drie jaar eerder. 

Nederlandse binnenvaart
Voor de Nederlandse binnenvaart is minder vervoerd volume het gevolg van de omzetdaling (ruim 5% in het derde kwartaal van 2012). Het aantal faillissementen was na drie kwartalen al meer dan het dubbele van heel 2011, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. 

De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) noemde de situatie van de binnenvaart al eerder ‘onverminderd zorgwekkend’. Oplopende kosten kunnen volgens CCR leiden tot een verdere daling van de rendementen van schepen, wat weer effect kan hebben op de rendementen van beleggers die hun geld in die schepen hebben gestopt. 

De omzet van de transportsector als geheel groeide in het derde kwartaal van 2012 wel, met ruim 3% vergeleken met een jaar eerder en steeg hiermee voor het tiende kwartaal op rij.

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.