Column
Beeld: Roetz

Gebruikers worden aandeelhouders met sharefunding

Steeds vaker kiezen start-ups ervoor om voor investeringen eerst het bestaande gebruikersbestand aan te boren.

Bij crowdfunding wordt er doorgaans een zo breed mogelijk publiek aangesproken om de kans op het binnenhalen van financiering te maximaliseren. Steeds vaker kiezen startups er echter voor om voor investeringen eerst het bestaande gebruikersbestand aan te boren. Dat wordt sharefunding of user-driven equity crowdfunding genoemd. Er zitten zowel voor- als nadelen aan deze vorm van crowdfunding.  

Het model is sterk in opkomst in de Verenigde Staten, waar techstartups als Spill en Diem in 2025 het voortouw namen. Beide platforms zetten hun gebruikers aan om via WeFunder te investeren in de onderneming. De voorwaarden waren gelijk aan die voor institutionele beleggers. Spill haalde in korte tijd ruim een miljoen dollar op.

"Onze gebruikers zijn de reden dat we bestaan. Het is logisch dat zij ook meeprofiteren van ons succes", aldus Spill-oprichter Alphonzo Terrell in gesprek met Business Insider.

Deze aanpak staat haaks op het klassieke groeipad van startups, dat traditioneel langs durfkapitalisten en angel investors loopt. Door eerst naar de eigen community te stappen, wordt kapitaal opgehaald én tegelijkertijd het draagvlak vergroot.

Voor- en nadelen voor beleggers

Voor particuliere beleggers die samen met gebruikers in een project willen stappen, biedt user-driven equity crowdfunding kansen, maar er zijn ook valkuilen. Doordat gebruikers vaak nauw betrokken zijn bij het product, zijn ze eerder geneigd om te investeren. Die loyaliteit kan een voordeel zijn: mede-eigenaren fungeren vaak als ambassadeurs, wat de groei van het bedrijf versnelt.

De Europese Crowdfunding Verordening, die sinds 2021 van kracht is, maakt grensoverschrijdend aanbod van aandelen eenvoudiger en kan het model een impuls geven.

Toch waarschuwen experts voor deze vorm van crowdfunding. Gebruikers willen vooral betrokken zijn en vinden het alleen al leuk dat zij een klein stukje van het bedrijf in handen krijgen. Ze vergeten daarbij te kijken naar de onderliggende cijfers en de structuur van de beleggingen.

Welke rechten heb je als aandeelhouder en hoe kun je in de toekomst je aandelen te gelde maken? Vragen die de gemiddelde crowdfunder normaal gesproken als eerste heeft, worden door gebruikers die voor het eerst meedoen aan crowdfunding mogelijk niet gesteld. Bij user-driven campagnes is het risico op onrealistische verwachtingen groot, stellen experts. 

Het gevaar voor traditionele crowdfunders is dat ze meegesleept worden in een hype. Omdat bij user-driven campagnes de nadruk vaak ligt op emotie in plaats van cijfers, is er meer kans op overwaardering, tegenvallende rendementen en beperkte mogelijkheden om later uit te stappen.

Groei in Nederland?

Ook in Nederland staat het model in de belangstelling. Platforms als Eyevestor en Broccoli bieden bedrijven de mogelijkheid om participaties beschikbaar te stellen aan hun achterban. Vooral duurzame merken, sociale ondernemingen en nicheproducten maken hiervan gebruik.

Zo liet het Utrechtse merk Roetz-Bikes zijn klanten eerder investeren in circulaire stadsfietsen, en ook brouwerijen, horeca-initiatieven en techstartups kiezen steeds vaker voor deze benadering.

User-driven equity crowdfunding past in een bredere trend waarin consumenten niet alleen kopen, maar ook mede-eigenaarschap claimen. Voor bedrijven betekent het loyalere gebruikers en additioneel kapitaal. Voor beleggers biedt het kansen om vroeg in te stappen — mits zij het risico, de structuur en het illiquiditeitskarakter goed begrijpen.

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Lees meer

  1. Hervormingen moeten crowdfunding aantrekkelijker maken
  2. Lender & Spender stopt met crowdfunding
  3. Gouden Stier-winnaar Collin Crowdfund werkt toe naar miljardengroei
  4. 'Komende vijf jaar belangrijk voor Europese crowdfundingplatformen'
  5. Crowdfundingplatform Enerfip start in Nederland