Column

Toplocaties of mee-exploiteren

Behalve op èchte toplocaties heeft winkelvastgoed het moeilijk. Experts signaleren trends: korte contracten, slimme concepten.

De markt voor winkelvastgoed is er beter aan toe dan de kantorenmarkt in Nederland, maar desondanks is het geen eenvoudige opgave om in het retailsegment geld te verdienen. Op een congres van Vastgoedjournaal, vorige week donderdag, lieten een paar kopstukken uit de vastgoedsector hun licht schijnen over de toekomst van het winkelvastgoed.

Eén trend is zonneklaar, volgens alle experts: de beste rendementen zijn nu, meer dan ooit, te behalen op A1-locaties. Onder druk van e-commerce en een verslechterende economie gaan retailers, in de woorden van Richard Dallinga van Jones Lang Lasalle, "steeds beter nadenken op welke plek ze zich moeten vestigen, want het is op steeds minder plekken rendabel om een winkel te hebben."

"Alleen op de toplocaties in Nederland blijft de vraag naar winkelruimte hoog en blijft er opwaartse druk op de huurprijzen staan." Taco de Groot, topman van Vastned Retail is het daar volmondig mee eens: "op de beste plekken gelden nog steeds dezelfde prijzen als voorheen. In Nederland, maar zelfs in een land als Spanje, waar de crisis veel heftiger is."

Dat is mooi, maar dat roept wel de vraag op wat er moet gebeuren met het àndere winkelvastgoed, buiten die paar toplocaties. "retailers gaan niet meer aan de rand zitten of in de aanloopstraten," zegt Dallinga. "Buiten de centra gaat het vooral om schaalgrootte," zegt De Groot. "Alleen winkelgebieden met grote omvang en veel keus zijn daar rendabel te exploiteren."

Pop-up winkelcentra

Andere trends die De Groot op dit moment constateert zijn korte huurcontracten - winkeliers gaan liever geen lange verbintenissen aan - en het feit dat beleggers dichter bij de eindgebruikers gaan staan. "Ik wil weten hoe een retailer geld denkt te gaan verdienen op die plek."

Die lotsverbondenheid tussen winkelier en belegger signaleert Richard Dallinga ook. "Naast kortere huurperiodes zie je ook vaker dat de huur op basis van omzet wordt bepaald. De belegger wil en krijgt meer invloed in de exploitatie van een winkel. Dat ligt ook ten grondslag aan nieuwe exploitatievormen die je steeds meer ziet, zoals shop-in-shop-concepten of tijdelijk winkels van online retailers, zoals recent de winkel van Wehkamp in de P.C. Hooftstraat." 

Paul Tankink, directeur van Corio, voegt daar nog een observatie aan toe: "wij kijken naar retail vanuit onze ervaring, maar ondertussen is de consument van 20 jaar oud een volstrekt ander soort consument. Die vindt winkelcentra maar saai. Je moet op zoek naar nieuwe concepten. Wij zijn nu in Engeland bezig met 'pop-up winkelcentra', die maar heel even bestaan, opgetrokken uit zeecontainers. Een heel ander concept, maar wel heel succesvol." 

Pieter Kort is hoofdredacteur van IEX Media. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

  1. Schulden vastgoedmarkt op recordniveaus
  2. Huizenmarkt koelt verder af. Hier dalen de prijzen het hardst
  3. Gemiddelde huizenprijs sinds augustus met ruim €23.000 gekelderd
  4. ‘Getransformeerd en gecombineerd vastgoed is kansrijk’
  5. Huizenprijzen nog verder gedaald in oktober