Column
Waarom crowdfundingprojecten niet te vroeg moeten pieken
Beleggers zijn minder snel geneigd in te stappen als een campagne snel grote bedragen ontvangt, zo blijkt uit internationaal onderzoek.
Zowel een crowdfunder als een ondernemer ziet graag dat een crowdfundingproject snel en veel geld aantrekt, nietwaar? Een nieuw onderzoek laat echter zien dat dit echter voor niemand goed is: als er snel geld in een project stroomt heeft dit juist nadelige gevolgen voor het project op lange termijn.
In het academische tijdschrift Journal of Consumer Research werden eerder dit jaar de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar crowdfunding. Daaruit blijkt dat als een crowdfundingcampagne snel grote donaties of investeringen ontvangt (denk aan bedragen van 100 euro, 250 euro of meer), andere crowdfunders in een later stadium minder snel geneigd zijn om in te stappen.
De gedachte daarachter is dat crowdfunders denken dat het grote geld van vrienden of familie van de ondernemer komt en dus niets zegt over de kwaliteit of de daadwerkelijke populariteit van het project, aldus de onderzoekers.
Dit kan ervoor zorgen dat een project uiteindelijk niet volgeschreven raakt en niet wordt gerealiseerd. Veel crowdfundingprojecten storten het geld namelijk weer terug naar de crowd als het financieringsdoel niet is bereikt.
Kleine investering? Geen probleem
Ontvangt een crowdfundingproject in een vroeg stadium kleine donaties of investeringen, denk aan 10 of 15 euro, dan speelt dit effect weer helemaal niet. Volgens onderzoekers zijn crowdfunders minder geneigd te denken dat deze fondsen van vrienden of familie komen, maar eerder van objectieve investeerders die echt waarde zien in het project.
Dit heeft tot gevolg dat er een grotere bereidheid onder investeerders of donateurs is om in een later stadium (na de eerste week van de campagne) in te stappen.
Verrassende resultaten
De onderzoekers zeggen in Journal of Consumer Research verrast te zijn over de uitkomst van de studie. Er werd altijd aangenomen dat het juist goed is dat de ondernemer, al dan niet met behulp van vrienden en familie, direct geld in het project stopt. Dit laat immers zien dat hij er zelf ook een belang bij heeft dat het project slaagt.
Maar de onderzoeksresultaten bewijzen dus het tegendeel. In de studie werd gekeken naar 902 projecten uit 2011 tot 2014 die op een groot Chinees crowdfundingplatform zijn gepubliceerd. Op het platform kunnen investeerders via hun social-media-account inloggen, waardoor de onderzoekers konden zien of de eerste grote donaties uit het sociale netwerk van de ondernemer kwamen.
In veel gevallen zorgden grote bijdragen kort na de lancering van een project ervoor dat er later minder crowdfunders bijkwamen.
Bij projecten die vanaf het begin kleine bedragen ophaalden was de kans een stuk hoger dat het financieringsdoel uiteindelijk werd bereikt. Deze projecten trokken gemiddeld 145 crowdfunders aan en haalden gemiddeld 49.767 yuan op, omgerekend circa 6.300 euro.
Bij projecten waar direct grotere bedragen werden opgehaald, waren er gemiddeld slechts 90 investeerders en donateurs betrokken die gezamenlijk gemiddeld per project circa 18.083 yuan (2.250 euro) investeerden.
Onderzoeken in andere landen bevestigen conclusie
Later voerden dezelfde onderzoekers nog een vijftal experimenten uit met crowdfunders uit de Verenigde Staten, China en Israël die enkele investeringsscenario’s kregen voorgeschoteld. Ook hieruit bleek dat ondernemers terughoudend moeten zijn in het vragen van steun aan vrienden en familie, vooral in de beginfase van een crowdfundingcampagne.
Lees ook: De 10 grootste crowdfund-blunders
Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.