Column

Duurzaamheid brengt niet meer geld in het laatje bij crowdfunding

Een te grote focus op duurzaamheid werkt averechts, zo blijkt uit onderzoek.

Ondernemers die zich te veel als wereldverbeteraars neerzetten, halen vaak minder geld op in een crowdfundingcampagne. Dit blijkt uit onderzoek van wetenschappers aan de universiteiten van Bath en Milaan.

Ondernemers mogen tijdens een crowdfundingcampagne graag benadrukken dat hun product of startup een positieve impact heeft op het milieu of de maatschappij. Maar zij halen volgens onderzoek doorgaans minder geld uit de markt dan ondernemers die niet de nadruk leggen op milieuvriendelijke en sociale aspecten

Het kan op sommige platforms zeer effectief zijn als de ondernemer uitgebreid vertelt over de positieve impact van zijn product op het milieu; bijvoorbeeld op platforms die zich specifiek richten op duurzame investeringen zoals DuurzaamInvesteren. Maar dit werkt averechts op vrijwel ieder ander platform waar crowdfunders zoeken naar hogere rendementen.

Negatieve impact

"In het algemeen waarderen investeerders het als ondernemers verder kijken dan hun eigen belangen", zo stelt een van de onderzoekers van de Universiteit van Bath. "Maar ons onderzoek laat zien dat te veel nadruk op sociale aspecten een negatieve impact heeft op het succes van een crowdfundingproject."

Ondernemers moeten zich daarvan bewust zijn als zij hun projecten omschrijven of framen. Een beetje aandacht besteden aan het milieu en de maatschappij is goed, maar meer moet het niet zijn, aldus de onderzoekers.

Duurzaam tintje

De onderzoekers keken voor hun onderzoek naar projecten op de grootste crowdfundingwebsites ter wereld en dan met name naar projecten waar investeerders op zoek waren naar rendement.

Daar leken investeerders niet warm te lopen voor een duurzaam tintje en stroomde er minder geld naar projecten die daar in de omschrijving veel aandacht aan besteedden. “Alleen bij platforms met een duidelijk duurzaamheidsdoel lijken sociale motieven een pluspunt te zijn bij een crowdfundingproject”, aldus de onderzoekers.

Door een sterke nadruk te leggen op de sociale impact van het crowdfundingproject, trekken investeerders ook vaker de geloofwaardigheid en financiële vooruitzichten van een project in twijfel, zo zagen de onderzoekers.

Bovendien zijn investeerders van mening dat belangrijke informatie over de financiële haalbaarheid van de doelen naar de achtergrond verdwijnt zodra ondernemers overdreven veel nadruk leggen op bijvoorbeeld de milieuvriendelijke aspecten van het project.

De onderzoekers vermoeden wel dat het aantal projecten op een crowdfundingplatform van invloed is. Daarbij zou gelden: hoe meer (met elkaar concurrerende) projecten er op een platform staan, hoe meer sociale motieven ertoe doen. Maar hier is meer onderzoek naar nodig, aldus de wetenschappers.

De onderzoekers hopen dat de studieresultaten zowel ondernemers als platforms helpt bij het goed formuleren van projectomschrijvingen en -doelen.

Opkomst duurzaam crowdfunden

Duurzaamheid is volgens CrowdfundingCijfers uitgegroeid tot een belangrijke factor in de crowdfundmarkt: 35% van het totale bedrag dat bedrijven van 2016 tot en met 2018 ophaalden via de crowd was bestemd voor duurzame projecten.

Vooral met de financiering van lokale zonne- en windenergieprojecten, veelal geïnitieerd door energiecoöperaties, wordt veel geld opgehaald.

Wie ook wil investeren in duurzame projecten dient rekening te houden met een aantal punten, die we in dit artikel hebben opgesomd.

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Lees meer

  1. Crowdfunders profiteren van hogere rente
  2. Nieuwe crowdfundingwetgeving ingegaan: hoe zit dat ook alweer?
  3. Veel crowdfundingplatformen hebben nog geen Europese vergunning
  4. Amerikaanse crowdfunder wil Europese markt veroveren
  5. ‘Grootste deel crowdfundingplatformen zal dit jaar stoppen’