Column

Crowdfundingplatform voor slechte ideeën

Flopstarter: van flesjes regenwater tot een aardappeljas.

Wanneer u op zoek bent naar uw volgende investering via crowdfunding, dan scheidt u eerst het kaf van het koren. U zoekt naar het beste idee, dat hopelijk zeer succesvol wordt.

Crowdfundingplatform Flopstarter pakt het anders aan: daar vindt u alleen maar slechte ideeën. Dankzij websites als Kickstarter of Indiegogo en in Nederland sites als Collin Crowdfund is crowdfunding inmiddels uitgegroeid tot een van de meest voor de hand liggende manieren om geld op te halen voor een goed idee. En het werkt: veel crowdfundingprojecten lopen enorm snel vol en halen meer op dan verwacht.

Er is op de bestaande platformen genoeg ruimte voor gekke ideeën, die uiteindelijk nog een succes bleken ook. Zo haalde iemand op Kickstarter eens meer dan 55.000 dollar op om een aardappelsalade te maken en ging er 171.000 euro naar een wekkerradio die bij het afgaan geuren verspreidt in plaats van geluid maakt.

Aardappeljas en flesjes regenwater

In het Verenigd Koninkrijk, waar de markt voor crowdfunding inmiddels enorm groot is, kwam er recent een crowdfundingplatform bij, genaamd Flopstarter, voor de financiering van waardeloze ideeën.

Er is al een twintigtal projecten gelanceerd voor de financiering van onder meer een flesje water met daarin pure niet-gedestilleerde regen, een jasje gemaakt van de textuur en kleur van een aardappel en een berichtenapp die alle berichten doorstuurt naar uw wederhelft.

Heel veel interesse in de projecten lijkt er vooralsnog niet te zijn en het lijkt onwaarschijnlijk dat de producten het levenslicht gaan zien.

Hoe herken je een slecht crowdfundingproject?

Evenwel is Flopstarter een goede aanleiding om nog eens kort onder de loep te nemen hoe u een slecht crowdfundingproject herkent. Of in andere woorden: de waarschuwingssignalen dat een project (nog) niet toe is aan crowdfunding.

1. Er is nog geen werkend prototype

Een werkend prototype kan de investeerder geruststellen dat een idee wel degelijk realiteit kan worden. Is er geen werkend prototype, dan moet u als investeerder goed nagaan of u wel echt gelooft in de realisering van een idee.

2. Er is al een concurrerend product

Lijkt een product te veel op die van de concurrent? Dan kan dat natuurlijk het succes van het crowdfundingproject in de weg staan. Ga goed na of het project waarin u wilt investeren wel voldoende afwijkend en uniek is om naast het concurrerende product te bestaan.

3. Er nog geen concurrerend product

Dit kan natuurlijk een heel goed teken zijn, maar er kan ook een reden zijn waarom een product nog niet bestaat. Uiteraard is dit punt subjectief, omdat iemand een product juist heel handig kan vinden, terwijl de ander het nooit zal gebruiken. Maar wees kritisch.

Op WireCutter  worden diverse trends genoemd, die vaak tot een teleurstelling leiden. Zo wordt er bijvoorbeeld veel gecrowdfund voor een nieuwe smartwatch. Daar zijn immers de nodige successen mee geboekt (denk aan de Pebble), maar net zoveel projecten voor de financiering van slimme horloges liepen op weinig uit.

WireCutter merkte op dat er ook veel wordt gecrowdfund voor het slimmer maken van oude apparaten. Denk aan een broodrooster die met een app valt te besturen. Heeft u dit werkelijk nodig? “En deze slimme apparaten zijn bovendien vaak gevoelig voor productionele of softwarematige fouten”, aldus WireCutter.

4. Is er haast bij?

Ondernemers hebben vaak strikte deadlines voor projecten, waardoor er weinig ruimte is om een product klaar te maken voor de lancering. Juist deze fase is enorm belangrijk in het crowdfundingproces. Als de ondernemer zichzelf te weinig ruimte en tijd geeft voor de lancering van een product, dan ontstaat er het gevaar dat het te weinig aandacht krijgt en een succes uitblijft.

De redactie van IEXParticipaties bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

  1. Crowdfunders profiteren van hogere rente
  2. Nieuwe crowdfundingwetgeving ingegaan: hoe zit dat ook alweer?
  3. Veel crowdfundingplatformen hebben nog geen Europese vergunning
  4. Amerikaanse crowdfunder wil Europese markt veroveren
  5. ‘Grootste deel crowdfundingplatformen zal dit jaar stoppen’