Column

Zeven stappen voor een succesvolle crowdfunding campagne

Crowdfunding is een goede optie voor veel zelfstandig ondernemers. De KvK zet daarom zeven stappen op een rij.

Voor veel startende of zelfstandige ondernemers kan crowdfunding een uitkomst zijn. Het verkrijgen van voldoende kapitaal is een van de kwesties waarop veel kleine bedrijven stuklopen. Daarom zette de KvK zeven stappen op een rij voor een succesvolle crowdfunding campagne.

Uit de zeven stappen blijkt dat de voorbereiding minstens even belangrijk is dan de campagne zelf. Ga dus goed voorbereid van start.

1. Stel een plan op

U begint met het belangrijkste: een ondernemingsplan. Daarin staat sowieso uw financieringsbehoefte en hoeveel daarvan u wilt ophalen via crowdfunding. Het ondernemingsplan is niet alleen de basis voor uw (nieuwe) product, dienst, idee of onderneming, maar ook voor de campagne.

2. Bepaal de vergoeding voor uw investeerders

Voor investeerders is het belangrijk wat voor vergoeding ze krijgen. Hoeveel rendement belooft u ze? Er zijn verschillende mogelijkheden met ieder zijn voor- en nadelen. Denk aan aandelen, het rendement is dan dividend. Een lening, met rente.

Maar ook een converteerbare lening is mogelijk, beloningen/tegenprestaties of zelfs gewoon een donatie. Dit is vooral geschikt bij goede doelen en groene- en participatie initiatieven.

3. Kies een crowdfundingplatform

Ieder crowdfundingplatform heeft zo zijn eigen specialisatie. Dat kan gebaseerd zijn op model, hoogte bedrag, looptijd, sector en meer.

4. Zorg voor een goede pitch

Een kort en krachtig verhaal is belangrijk om financiers te interesseren. Het is immers het eerste wat ze zien. Bereid daarom een goede pitch voor. Wees ook niet bang hier veel tijd in te investeren. Een eerste indruk maak je maar één keer.

5. Mobiliseer uw netwerk

Uw bestaande netwerk kan een belangrijke rol spelen in een snelle verspreiding van uw campagne. Maak ze ambassadeurs voor uw plan. Of organiseer een launch party, wat vaak een goede manier kan zijn om in een keer veel aandacht en publiciteit te krijgen.

6. Start uw campagne

Zodra uw campagne live staat is het harde werken nog niet afgelopen, maar begint het juist net. Gebruik al je tijd om uw idee aan de man te brengen en gebruik hiervoor alle mogelijke kanalen. Denk aan social media, free publicity, print, mond-tot-mond reclame, etc.

7. Blijf in contact met uw investeerders

Hou uw investeerders op de hoogte van hoe het gaat. Zo creëert u een blijvende verbintenis, waar u later weer van kunt profiteren.

 

Op de site van de KvK kunt u ook een handige scan doen om te kijken of crowdfunding iets is voor uw bedrijf. 

De redactie van IEXParticipaties bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

  1. Crowdfunders profiteren van hogere rente
  2. Nieuwe crowdfundingwetgeving ingegaan: hoe zit dat ook alweer?
  3. Veel crowdfundingplatformen hebben nog geen Europese vergunning
  4. Amerikaanse crowdfunder wil Europese markt veroveren
  5. ‘Grootste deel crowdfundingplatformen zal dit jaar stoppen’