Nieuws

Volgende stap voor gamesuitgever Gambitious

Grote investering en naamverandering luiden nieuwe periode in voor het Nederlandse bedrijf.

De Nederlandse gamesuitgever Gambitious heeft een investering van 3,5 miljoen dollar binnengehaald van Advance, een Amerikaans media- en communicatiebedrijf. Met het geld wil de onderneming verder groeien en grotere projecten aannemen.

Ook kondigde het bedrijf tegelijk een naamsverandering aan. Het bedrijf heet voortaan Good Shepherd Entertainment. Het wil daarmee de rol als uitgever meer benadrukken. Er zit een bijzonder verhaal achter het Nederlandse bedrijf, waarin crowdfunding een grote rol speelt.

Beginnen bij het begin

Gambitious werd in 2011 opgericht door Paul Hanraets, deels dankzij crowdfunding. Het heeft inmiddels achttien verschillende games geproduceerd en werkt momenteel aan de vijf volgende. Het gaat hierbij niet alleen om mobiele games, maar bijvoorbeeld ook voor pc, mac en verschillende gameconsoles.

Gambitious is een soort crowdfundingplatform voor games. Hanraets richtte zich op gamers die wat meer geld te besteden hebben en daadwerkelijk in games willen investeren.

Dit is geen nieuw idee. De afgelopen jaren heeft crowdfunding de game-industrie veranderd. In de VS kunnen ontwikkelaars hun concept bijvoorbeeld al plaatsen op een platform als Kickstarter. Iedereen die het idee tof vindt, kan de game steunen met een donatie.

Anders

Maar wat Hanraets anders doet is dat Gambitious niet alleen een crowdfunding platform is, maar dat het ook de uitgever is. Ze begeleiden het traject dus ook echt, en geven de games zelf uit. Ook doen ze de marketing.

Voor investeerders is het simpel: Voor minimaal 2.200 euro word je aandeelhouder van één van de games op het platform. Zodra de game op de markt wordt gebracht, wordt er eerst geprobeerd quitte te spelen. Alle eventuele winst wordt voor vijf jaar onder de investeerders verdeeld.

En dat werkt best goed. Bij de best verkopende game van Gambitious zagen investeerders hun inzet verdubbelen. Bij twaalf van de vijftien games werd er binnen één jaar na release winst gemaakt.

Volgende stap

Sinds begin vorig jaar is het bedrijf van Hanraets winstgevend. Dankzij de jarenlange ervaring met games én als uitgever gaat het goed. Het helpt ook dat ze zelf kiezen welke games worden opgenomen op het platform.

Wanneer Gambitious een spel accepteert op hun platform, dan garanderen zij dat ze de investering bij elkaar gaan krijgen. Daarna nodigen ze ook andere investeerders uit om bij te dragen. Zoals ze het zelf zeggen in hun bio: “Elk project wordt volledig gefinancierd en geproduceerd. Elk project krijgt onze volledige aandacht terwijl we het promoten, testen en uitgeven.”

Om die expertise en rol als uitgever meer te benadrukken heet Gambitious ook voortaan Good Shepherd. Zij erkennen hiermee dat zowel gamemakers als investeerders hun vertrouwen in het bedrijf stoppen. “Wij zijn niet alleen maar verantwoordelijk voor deze projecten, maar ook voor mensen hun investeringen.”

De redactie van IEXParticipaties bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

  1. Crowdfunders profiteren van hogere rente
  2. Nieuwe crowdfundingwetgeving ingegaan: hoe zit dat ook alweer?
  3. Veel crowdfundingplatformen hebben nog geen Europese vergunning
  4. Amerikaanse crowdfunder wil Europese markt veroveren
  5. ‘Grootste deel crowdfundingplatformen zal dit jaar stoppen’