Column

Ook crowdfunding heeft een gender gap

Groeikapitaal gaat nog steeds het meest naar mannelijke ondernemers, en dat komt niet alleen doordat het er veel meer zijn.

Het glazen plafond, ongelijke kansen; ook in crowdfunding krijgen vrouwen ermee te maken. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat vrouwelijke ondernemers die pitchen voor investeerders andere vragen voorgeschoteld krijgen dan hun mannelijke collega’s. Daardoor halen vrouwen gemiddeld minder geld op.

Dat schrijft platform Sprout. Het meerendeel van het groeikapitaal gaat nog steeds naar mannelijke ondernemers, en dat komt niet alleen doordat het er veel meer zijn. Hoewel het aantal vrouwelijke investeerders is gegroeid naar 7%, gaat slechts 2% van het groeigeld naar vrouwen.

Het verschil tussen winnen en niet verliezen

De reden dat mannen gemiddeld vijf keer zoveel kapitaal ophalen is doordat investeringsvragen voor beiden sterk verschillen. Aan mannen werd vooral gevraagd hoe ze van plan zijn om te winnen, terwijl vrouwen juist gevraagd werden hoe ze niet gingen verliezen. Dit heeft een flinke impact op het bedrag dat wordt binnengehaald.

Sterker nog: ondernemers die vooral preventie-vragen krijgen scoren gemiddeld 2,3 miljoen dollar groeigeld. Met promotie-vragen is dat bedrag maar liefst zeven keer zoveel: 16,8 miljoen dollar.

Deze manier van framing in vragen kan ook worden toegepast op antwoorden: geef dus een positief antwoord, ondanks dat een negatieve vraag wordt gesteld. De investeerder moet worden overtuigt van het feit dat de ondernemer gaat winnen, en niet dat hij of zij niet gaat verliezen.

De redactie van IEXParticipaties bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

  1. Crowdfunders profiteren van hogere rente
  2. Nieuwe crowdfundingwetgeving ingegaan: hoe zit dat ook alweer?
  3. Veel crowdfundingplatformen hebben nog geen Europese vergunning
  4. Amerikaanse crowdfunder wil Europese markt veroveren
  5. ‘Grootste deel crowdfundingplatformen zal dit jaar stoppen’