Column

Vijf redenen waarom crowdfunding projecten falen

Crowdfunding is echt geen fluitje van een miljoen cent. Hieronder staan de vijf valkuilen waar u voor moet oppassen.

Het wordt tegenwoordig steeds makkelijker een crowdfunding project te starten. Er zijn zoveel platformen waar u vrij eenvoudig een project op kan zetten.

Toch is het niet zo simpel als het lijkt. Vooral voor ondernemingen kan het succesvol afronden van een crowdfundingsactie lastig zijn. Hier zijn vijf valkuilen waar u voor moet oppassen.

1. Onvoldoende voorbereiding

Denken dat alles maar vanzelf gaat zodra het crowdfunding project op een online platform staat is de grootste fout die u kunt maken. Bij alle gevestigde namen lijkt crowdfunding heel makkelijk te gaan, maar voor een klein, onbekend bedrijf gaat het niet vanzelf. Zorg dat u van te voren een uitgewerkt plan hebt om uw initiatief onder de aandacht te brengen en mensen te overtuigen het te steunen.

2. Onderschatting van het benodigde draagvlak

Plan klaar? Dan is de volgende stap uw project op een platform zetten en mensen mobiliseren. Dan gaat het niet alleen over mensen overtuigen om geld te geven, maar ook zorgen dat ze betrokken raken en het zelf gaan delen. Aan één persoon die geld geeft heeft u niet genoeg, maar als die ene persoon tien andere personen mobiliseert gaat het al de goede kant op. Zo vergroot uw bereik exponentieel. 

3. Onrealistische verwachtingen

Een miljoen binnenhalen binnen een week is vrij onrealistisch te noemen. Dit voorbeeld is natuurlijk extreem, maar u moet goed nagaan welk bedrag u nodig heeft en wat een realistisch tijdsframe daarvoor is. En onthoud: uw project op een crowdfunding platform zetten zal niet op miraculeuze wijze ervoor zorgen dat het geld opeens binnenstroomt. Dat kost tijd en moeite.

4. Onderschatting van het menselijke element

Het online zetten van uw project vervangt niet uw offline marketing- of PR-strategie. Deze twee elementen vullen elkaar aan. Investeerders zijn ook mensen en u bent ook een mens die om hulp vraagt. Online processen kunnen vaak nogal anoniem zijn, terwijl het juist om het persoonlijke gaat. Zorg dat je interactie creëert.

5. Oppervlakkige afleidingen

Focus op uw kerndoelen en strategie en verlies deze niet uit het oog wanneer u bent de details bezig bent. Iedere actie die u onderneemt voor het project moet bijdragen aan het uiteindelijke doel. Een heleboel toeters en bellen toevoegen is leuk, maar draagt het ook echt bij aan het bereiken van die eindstreep?

De redactie van IEXParticipaties bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

  1. Crowdfunders profiteren van hogere rente
  2. Nieuwe crowdfundingwetgeving ingegaan: hoe zit dat ook alweer?
  3. Veel crowdfundingplatformen hebben nog geen Europese vergunning
  4. Amerikaanse crowdfunder wil Europese markt veroveren
  5. ‘Grootste deel crowdfundingplatformen zal dit jaar stoppen’