Meer nieuws

Fastned opent inschrijving obligaties

Fastned heeft vandaag de inschrijving geopend voor een beperkte uitgifte van obligaties. Dit meldde de fabrikant van snellaadstations vrijdag. 

“[De obligaties] vormen daarmee een interessante belegging in duurzame infrastructuur in de snel groeiende markt van elektrische mobiliteit”, aldus Fastned.

Een beperkt aantal beleggers kan instappen vanaf duizend euro en ontvangen een rente van 6% per jaar en hebben een looptijd van vijf jaar. 

Fastned heeft inmiddels 57 stations operationeel en werkt aan uitbreiding van haar netwerk langs de snelweg, in steden en in omringende landen. De onderneming zegt per maand met 10% te groeien, zeven keer sneller dan de markt. 


De redactie van participaties.nl bestaat uit verschillende journalisten. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Reacties

3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
pim f
0
ik zie echt nooit iemand langs de snelweg bij die stations van fastned, de stroom is te duur en niet nodig.
pim f
0
Ik denk dat hier heel wat Nederlanders op nat zullen gaan, volstrekt eigen schuld overigens want je moet je huiswerk doen. Lees ook het FD (Bartjens) van vandaag:

Snel laden tegen een hoge rente

Junkbonds zijn geliefd bij een klein deel van de beleggers. Het principe is simpel: een wankel bedrijf leent geld. Beleggers willen de relatief grote kans op wanbetaling gecompenseerd zien met een behoorlijke vergoeding: dus een hoge rente. In de VS zijn junkbonds populair, hier is het een kleine markt. Maar deze week is er weer een onvervalst speculatieve obligatie uitgegeven. Fastned.

Het bedrijf dat een Europees netwerk van snellaadstations voor elektrische auto's bouwt, leende € 2,5 mln. De lening heeft een looptijd van vijf jaar. De couponrente is 6%. Ter vergelijking: de Nederlandse Staat (superveilig) leent voor vijf jaar tegen 0%, Shell (behoorlijk veilig) leent voor vijf jaar tegen een coupon van 1,25% en Gazprom (Russisch, iets minder veilig) leent in Zwitserse frank voor vijf jaar tegen 2,75%.

De 6% van Fastned impliceert dus behoorlijke risico's. Het bedrijf is klein, jong en verlieslatend. Het heeft geen reserves en een negatief eigen vermogen, zo blijkt uit het prospectus. Maar goed, 'de cost gaet voor de baet uyt' en juist nu moet Fastned investeren.

Anderzijds: dan moet de baat er wel komen. In het prospectus staan de risico's. Het kan zijn dat het elektrische rijden toch geen vlucht neemt, dat het bedrijf wordt ingehaald door technische ontwikkelingen waardoor de laadstations duurder zullen zijn, of door 'onvoorspelbaar oplaadgedrag' en concurrentie.

Niettemin reageerden beleggers enthousiast. In een weekend haalde het bedrijf € 2,5 mln op. Fastned noemde dat een 'enorm succes'. Die hosannatoon verbloemt enigszins de noodzaak. Fastned moet wel lenen, want de bodem komt snel in zicht.

De netto kasstroom uit operationele activiteiten was in het eerste halfjaar € 1,11 mln negatief, zo staat in het prospectus. De netto kasstroom uit investeringsactiviteiten was die periode € 1,13 mln negatief. Bij elkaar opgeteld is er in het eerste halfjaar van 2016 dus € 2,24 mln uit het bedrijf weggelekt. Gezien de groei van Fastned is de kans groot dat in het tweede halfjaar hetzelfde bedrag (of meer) het bedrijf uit stroomt.

Eind juni had Fastned € 3,59 mln aan liquide middelen: geld in kas. Gezien de € 4,5 mln die er op jaarbasis uit stroom, kan het bedrijf met die € 3,59 mln nog minder dan tien maanden vooruit. Ergens dit voorjaar zou het geld op zijn.

Dus natuurlijk was Fastned blij met de € 2,5 mln. Dat is weer een half jaar extra. Ondertussen wil het bedrijf groeien. Die groei moet worden gefinancierd. Dus wil Fastned binnenkort opnieuw obligaties uitgeven. Maar met deze krappe financiële basis zal Fastned ook bij volgende leningen fors moeten betalen om beleggers over te halen.

fd.nl/ondernemen/1178579/snel-laden-t...
pim f
0
Ik rijd al 3 jaar hybride en ik ben hier nog nooit geweest, benzine is goedkoper dan elektriciteit bij deze club, wordt echt nooit wat
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Ontvang de wekelijkse nieuwsbrief

Participaties Nieuwsbrief

Gratis wekelijks via de mail op de hoogte gehouden worden van alle actualiteiten voor beleggers in participaties?


Columns & Analyses

Trends in vastgoedcrowdfunding 2018

30 nov - Redactie Participaties.nl

Vastgoedcrowdfunding wordt binnen de gehele crowdfundingsector steeds interessanter voor zowel investeerders als make...