Pieter is hoofdredacteur van IEX.nl en de overige financiële titels van IEX Media. In de afgelopen jaren stond hij aan de wieg van nieuwe titels als IEXProfs (voor professionele beleggers), Participaties.nl (voor investeerders) en IEXGeld (voor financiële consumenten en beginnende beleggers). Pieter geeft leiding aan de financiële redactie van acht verschillende financiële titels en doet daarbij een dappere poging om toch af en toe de pen te blijven hanteren: in het Beurs Vandaag-blog op IEX.nl, als columnist op IEXGeld, als lid van het columnistenduo Short & Sticky bij IEXProfs en, vanzelfsprekend, op Twitter (@pieterkort).

Column

Crowdlending moet volwassen worden

Nieuw crowdlendingplatform Voordegroei.nl wil beleggers helpen aan hoger rendement, door te beginnen met "nee".

Nederland is een nieuw crowdlending-platform rijker. Met een slag op de beursgong viert Voordegroei.nl deze ochtend de livegang. Oprichter en initiatiefnemer Bart Vemer (foto) werkte met zijn team een jaar aan concept en inrichting van de nieuwe onlinedienst, waar beleggers kunnen inschrijven op leningen van bedrijven in het MKB-segment.

Voor ingewijden in de beleggerswereld zullen de leden van dat team niet allemaal onbekend zijn. Naast Vemer zelf zijn Vera van Kesteren en Ivo Feeke afkomstig van BNP Paribas Investment Partners. Pim Betist geniet al de nodige faam in de crowfundingwereld, onder andere als oprichter van muziekplatform Sellaband en als voortrekker van de campagne The Ocean Clean-up, waar hij 2,3 miljoen euro aan donaties mee ophaalde.

Toch geeft Vemer er de voorkeur aan om Voordegroei.nl geen crowdfundingplatform te noemen. “Ik noem het liever informal funding”. Dat heeft onder andere te maken, zegt hij, met de wisselende kwaliteit van het bestaande crowdfundingaanbod. “De kwaliteit is soms flinterdun, terwijl het juist belangrijk is dat deze markt volwassener wordt. Wij richten ons daarom alleen op bestaande, groeiende bedrijven en niet op startups.”

Beginnen met "nee"

“De kwaliteit van een mkb-lening kun je alleen beoordelen door een goede kredietanalyse te maken. Die ontbreekt soms volledig op crowdfundingplatforms. Bedrijven mogen vaak gewoon zelf bedenken hoeveel rente ze willen bieden. Wij hebben er daarom voor gekozen om een externe, onafhankelijke kredietanalist in de arm te nemen, die alle leningen beoordeelt. Zo’n analist begint in principe met “nee” en gaat dan kijken of de cijfers aanleiding geven om zijn mening bij te stellen.”

Voordegroei.nl is volgens Vemer ingericht om bedrijven alles te bieden wat ze bij de bank ook kunnen krijgen, en meer. Hoewel crowdfunding vaak wordt gepresenteerd als alternatief voor bedrijven die bij de bank nul op het rekest krijgen vindt Vemer dat dat niet per se de voornaamste aantrekkingskracht van Voordegroei.nl moet zijn.

“De bedrijven waar we nu en de komende tijd leningen van plaatsen konden ook gewoon bij de bank terecht. Maar dat wilden ze niet.” Die onwil kan soms simpelweg geboren zijn uit onvrede over de wispelturigheid van de bank. “Als je voldoet aan de solvabiliteitsregels zit je bankier naast je, maar zodra je daar even onder zakt zit hij ineens tegenover je – en zit je ineens in bijzonder beheer.”

Groot in Amerika

Met zijn achtergrond in de beleggingswereld hoort Vemer natuurlijk precies te weten waar met dit aanbod de toegevoegde waarde voor beleggers zou moeten leggen. “Beleggers hebben moeite met het genereren van yield. Daarom zie je dat er steeds meer interesse komt voor alternatives. Private equity, real estate en ook steeds vaker mkb-financiering.”

“In de VS is dat segment al heel groot. En wat nu groot is in Amerika, is over twee jaar hier, zo ging het ook met ETF’s. Daar komt nog bij dat pensioenfondsen de restrictie hebben dat ze veel in fixed income moeten beleggen. Ze stappen nu bijvoorbeeld in hypotheken. De volgende stap op zoek naar rendement zal mkb-financiering zijn.”

In de toekomst heeft Voordegroei.nl dan ook zeker institutionele beleggers op de korrel, maar in eerste instantie richten Vemer en zijn team zich op de vermogende particulier. Als er voldoende aanbod is behoort in de toekomst ook een gespreid mkb-obligatiefonds tot de mogelijkheden.

Winnen van de bank

Dat dat aanbod zal groeien staat buiten kijf, zegt Vemer. “Crowdfunduing is nog klein in Nederland, nu zo’n 128 miljoen euro tegenover de 300 miljard euro die de banken aan mkb-kredietverlening hebben uitstaan. Maar het verdubbelt wel ieder jaar. In Amerika wordt 70% van de bedrijfskredieten buiten de bank om gefinancierd. Laten we nu eens zeggen dat dat in Nederland over tien jaar 10% is. Dan heb je het nog steeds over 30 miljard euro. Zelfs als het naar 1% gaat groeit de crowdfundingmarkt nog enorm.”

Zo’n sterke groei zal ook vragen om nieuwe standaarden, verwacht Vemer. “Crowdfunding begon ooit als een financieringsvorm om festivals gesponsord te krijgen of vanuit liefdadigheid. Het wordt nu een echte beleggingscategorie, waar serieus geld in wordt geïnvesteerd. Dan moet het ook professioneler worden. Je zult kredietanalyse serieus moeten gaan nemen en bedrijven ook na de eerste inschrijvingsronde moeten blijven volgen en monitoren. Anders zul je het nooit winnen van de bank.”

 

Pieter Kort is hoofdredacteur van IEX Media. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Lees meer

  1. Nederlandse crowdfundmarkt groeit met 52%
  2. De 10 grootste crowdfund blunders
  3. Opmars van vastgoedcrowdfunding
  4. Er komen nauwelijks meer crowdfunding platformen bij
  5. Opkomst alternatives zet door