Column

Appen en beleggen

Beleggen met apps en in app-ontwikkelaars. Hoe doet u dat? Probeer bijvoorbeeld Tenderen, daten met een start-up.

De beleggingswereld ziet heil in het gebruik van mobiele applicaties. En dat is niet gek, want wie gebruikt zijn telefoon tegenwoordig niet voor het betalen van rekeningen, het delen van informatie of het vinden van een baan?

Apps zijn gemeengoed geworden, maar er mist vaak kennis als het gaat om het inzetten van uw telefoon bij beleggen. Hoe combineert u de twee? En is het succes van de app-markt zo groot, dat hierin een interessante belegging schuilt?

Er zijn veel apps die u ondersteunen bij het beleggen. Het is niet moeilijk meer om beleggingsinformatie te krijgen of uw geld van de ene asset naar de andere te verplaatsen. Een belletje naar uw financieel adviseur is niet meer nodig. Het observeren en managen van investeringen gaat makkelijker dan ooit, maar daar kan ook een gevaar liggen.

Eigen watchlist

Critici vinden dat sommige apps het te makkelijk maken om impulsief te handelen. De Wall Street Journal maakte een gids om investeringsapps op de juiste manier te gebruiken. Lagere kosten en de capaciteit om investeerders continu te informeren over beleggingen, zijn dan juist weer voordelen om dergelijke apps te gebruiken.

Deze website noemt een tiental handige financiële apps om uw investeringen te beheren of om u op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen in de beleggingswereld. Ook IEX heeft een eigen app, met onder andere het laatste financiële nieuws, koersinformatie en de mogelijkheid om uw eigen watchlist met favoriete aandelen samen te stellen.

Investeren via apps

De crowdfundingsector springt steeds vaker in op de populariteit van apps. Zo is er sinds kort AppVested, dat gebruik maakt van equity-crowdfunding om de ontwikkeling van apps te financieren. Rendementen kunnen oplopen tot wel 8% volgens het platform, al is investeren vooral weggelegd voor de wat grotere particuliere belegger.

AppVested lanceerde pas in januari van dit jaar de eerste crowdfundingcampagnes, dus het is nog even afwachten op het succes van de gefinancierde apps. Bij soortgelijke platformen zijn alleen donaties mogelijk.

Sinds kort is er tevens een antwoord op de populaire app Tinder, genaamd Tendr, waarmee u niet zoekt naar een date maar naar startup om in te investeren. Investeren in apps kan best lucratief zijn. App stores wereldwijd, denk aan de App Store van Apple en de Play Store van Google, harkten in drie jaar al ruim 25 miljard dollar binnen.

Veel concurrentie

Facebook kocht de fotografie-app Instagram voor een miljard dollar. Enkele venture capital-partijen wreven in hun handen na de verkoop van navigatie-app Waze voor 966 miljoen dollar, de mail-app Mailbox voor 100 miljoen dollar en Whatsapp voor 19 miljard (!) dollar. Maar voor iedere Instagram zijn er honderden, zo niet duizenden alternatieven die nooit aanslaan.

 

  Google Apple Microsoft
Gemiddelde omzet per app 1.125 dollar 4.000 dollar 625 dollar
Gemiddelde omzet per developer 6.000 dollar 21.276 dollar 2.222 dollar

 

Durfkapitalisten staan over het algemeen niet te springen om te investeren in softwarebedrijven die apps maken vanwege de moordende concurrentue. De instapdrempel om apps te maken is laag, omdat de productiekosten niet hoog zijn.

De opstartfase komen softwarebedrijven dankzij vrienden, familie en enkele angel investeerders wel door. Maar wanneer ze echt groeien en hiervoor geld nodig hebben van venture capital-partijen, dan krijgen zij vaak geen gehoor.

Lage rendementen

Voor een venture capital-partij is het rendement na verkoop van de portfolio-onderneming te laag. Forbes berekende hoeveel apps gemiddeld opbrengen, en dat is vaak minder dan verwacht. Wilt u toch investeren in apps, dan zijn er enkele punten waar u op kunt letten.

Zo zijn de meeste succesverhalen volgens Techcrunch.com toe te schrijven aan game-apps en apps die zich richten op de camera van een smartphone, het versturen van berichten of op het creëren van een marktplaats waar vraag en aanbod samenkomen.

Denk bij dit laatste aan bijvoorbeeld uberPOP, waarbij mensen taxiritten zoeken en aanbieden. Houd er verder rekening mee dat de app een breed publiek aantrekt. Apps die enkel een nichemarkt aanspreken, hebben minder kans op een groot succes.

Het helpt ook als de app beschikbaar is voor zowel iPhones als Android-telefoons en tegelijk op smartphone, tablets en computers zijn te gebruiken.

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Lees meer

  1. Investeerders: pas op voor SPAC's
  2. Recordhoeveelheid crowdfunding
  3. Felle kritiek op crowdfundingplatformen
  4. Deze nieuwe financieringsvorm is aan een opmars bezig
  5. Dit zijn de grootste uitdagingen voor durfinvesteerders