Column

Vinger in de (crowdfunding) pap

Wat kunt u nog meer doen om van uw crowdfunding-investering een succes te maken?

Geld stoppen in een crowdfundingproject en hopen op een mooi rendement is allemaal leuk en aardig, maar u wilt wellicht wat meer doen om van uw investering een succes te maken.

Wat zijn de mogelijkheden? Hoe krijgt u een vinger in de pap? Het credo ‘meer geld is meer invloed’ blijkt ook bij crowdfunding van toepassing. Bijna twee jaar geleden voerde het Ministerie van Economische Zaken een onderzoek uit om erachter te komen hoe crowdfunding en informal investing zich tot elkaar verhouden.

Een groot deel van de ondervraagde informal investors was toen bekend met crowdfunding (85%), maar toch deed slechts 10% eraan mee. Het grootste struikelblok voor hen: de beperkte invloed die zij kunnen uitoefenen als zij crowdfunden.

Meer invloed?

Is deze situatie veranderd? Hebben crowdfunders anno 2015 meer invloed gekregen? Crowdfundingexpert Ronald Kleverlaan denkt dat er meer balans is in de zeggenschap van investeerders.

In het verleden zag hij dat (kleine) investeerders soms een te grote invloed hadden op een onderneming. In deze fase werden alle crowdfunders (klein en groot) op dezelfde manier behandeld en hadden ze weinig controle en zeggenschap.

“Uiteindelijk is dat voor zowel de ondernemer als de investeerder niet goed,” zegt Kleverlaan. “Investeerders en ondernemers zijn nog steeds aan het experimenteren welke mate van invloed het beste voor hen werkt.”

Verband investering en invloed

Te denken valt aan constructies waarbij meerdere angel investors hun investeringen bundelen via crowdfunding en zo meer invloed krijgen, maar ook aan co-investeringen van investeerders die naast de crowd investeren.

Kleine crowdfunding-investeerders investeren dan via een standaard model (vaak via een stichting administratiekantoor of een coöperatie), terwijl er voor de grotere investeerders afspraken op maat worden gemaakt.

Bij crowdfunding is er zeker een causaal verband tussen de hoogte van de investeringssom en de mate van invloed. “Een ondernemer zit niet te wachten op de mening van honderden investeerders die een klein bedrag stoppen in zijn campagne. Met partijen die grote bedragen inleggen, ga je vanzelfsprekend andere afspraken maken.”

Do's en dont's

Het merendeel van de (kleine) crowdfunders zit volgens Kleverlaan niet eens te wachten op meer zeggenschap. Het is namelijk aan te raden om uw vermogen te spreiden. Net als bij beleggen, worden de risico’s kleiner wanneer u geld spreidt over verschillende campagnes.

“Door de spreiding is er minder tijd voor een investeerder om zich met ieder project inhoudelijk te bemoeien,” zegt Kleverlaan. Naast de punten waar u vooraf op moet letten bij het investeren via crowdfunding (heeft het platform een AFM-licentie, heeft u gevoel bij de sector, is de ondernemer capabel genoeg, etc.), zijn er enkele stappen die u na de investering kunt nemen om het succes van het crowdfundingproject te vergroten.

Enkele do’s en don’ts volgens Kleverlaan:

  • Help de ondernemer met uw netwerk. Breng hem in contact met personen die verstand hebben van de sector waarin de ondernemer zich begeeft.
  • Spreek af met de ondernemer. Veel contact gaat vaak via het crowdfundingplatform, maar wees niet bang om die trend te doorbreken door een afspraak te maken. Het kan het vertrouwen tussen investeerder en ondernemer vergroten en u krijgt een beter beeld van hoe u een steentje bij kunt dragen.
  • Promoot het project waarin u investeert bij vrienden, familie, kennissen en collega’s. Hoe meer bekendheid het project genereert, hoe beter.
  • Ga niet op de stoel van de ondernemer zitten, maar bied enkel uw expertise en kennis aan. Het is aan de ondernemer om de hulpvraag te accepteren.

Investeringsbijeenkomsten

Meer tips nodig? In dit filmpje wordt uitgelegd wat u nog meer kunt doen om van uw crowdfunding-investering een succes te maken.

Kleverlaan hoopt in de toekomst dat ondernemers vaker op een gestructureerde manier crowdfunders gaan inzetten voor kennis en expertise. Hij denkt hierbij aan investeerdersbijeenkomsten die jaarlijks of ieder kwartaal worden georganiseerd.

Crowdfunders horen over de voortgang van een project en ondernemers krijgen hier direct feedback op. “Het kan voor de ondernemer in eerste instantie redelijk wat tijd kosten, maar uiteindelijk zullen beide partijen hier baat bij hebben.”

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Lees meer

  1. Beleggen in hypotheken: een lucratieve business?
  2. Waarom het vaart loopt met Geldvoorelkaar
  3. Rendement crowdfunding op jaarbasis gedaald
  4. Waarom crowdfunding in VS moeilijk van de grond komt
  5. AXA stapt in crowdfundingverzekeringen