Adriaan Hendrikse is statutair directeur en mede-oprichter van NPEX, de online aandelenbeurs voor het MKB. Binnen Euronext heeft Hendrikse diverse functies binnen de juridische afdeling vervuld. Bij Euroclear Nederland heeft hij ad-interim de functie van hoofd juridische zaken bekleed. Vervolgens trad hij in dienst bij LCH Clearnet waar hij verantwoordelijk was voor de afwikkeling van de effectentransacties op de beurzen van Euronext Amsterdam en Euronext Brussel.

Column

Ken de investeerder

Dankzij sociale media kunnen ondernemers hun aandeelhouders leren kennen en prima nieuwe investeerders werven.

De opkomst van de sociale medianetwerken zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram heeft er in korte tijd toe geleid dat bijna iedereen volgers heeft en zelf ook anderen volgt.

Dat geldt niet alleen tussen privépersonen onderling, maar ook tussen bedrijven en hun klanten. Sinds kort zien we dit fenomeen op de kapitaalmarkt, tussen bedrijven en beleggers.

Aandelen en obligaties zijn in Nederland al heel lang ‘aan toonder’. En omdat aandeelhouders anoniem zijn, kunnen ze door de vennootschap niet rechtstreeks worden bereikt. De communicatie met particuliere aandeelhouders verloopt daarom vaak via formele advertenties in de financiële pers en via de website van de onderneming.

Direct contact

De onderneming doet vooral aan zenden en hoopt dat de boodschap wordt ontvangen. Voor dialoog was er tot nu toe eigenlijk alleen de aandeelhoudersvergadering waar beleggers vragen kunnen stellen aan de bestuurders.

Maar de behoefte aan echte dialoog en betrokkenheid tussen aandeelhouders en bedrijven neemt snel toe. En dankzij het internet en de sociale media is het nu ook technisch gezien mogelijk om een community van aandeelhouders en hun bedrijf te vormen.

Een recent voorbeelden daarvan is Fastned, een jong bedrijf dat in twee jaar tijd langs de Nederlandse snelwegen meer dan 200 onbemande snellaadstations voor elektrische auto’s wil realiseren en daarvoor 40 miljoen euro wil ophalen via NPEX. 

Voor de oprichters was de belangrijkste reden hiervoor dat beleggers op dit online handelsplatform rechtstreeks met elkaar en de genoteerde bedrijven handelen. Bedrijven weten dus precies wie hun aandelen of obligaties bezitten en kunnen hun beleggers daardoor makkelijk bereiken. 

Social mediamarketing

De pre-IPO marketing heeft Fastned voor een groot deel via Twitter en Facebook gevoerd. Vragen van geïnteresseerden over de beursgang, de business case en dergelijke werden direct door het management zelf beantwoord en binnen twee weken hadden 900 enthousiaste beleggers de gehele eerste tranche van 4 miljoen euro gereserveerd. 

De manier waarop Fastned haar notering heeft vormgegeven, heeft veel weg van crowdfunding onder fans, friends and family. In het Verenigd Koninkrijk is het totale bedrag dat via deze financieringsvorm (daar equity crowd funding genoemd) tussen 2012 en 2013 is opgehaald, zes keer over de kop gegaan. 

Dankzij deze beursgang light-versie leren bedrijven hoe ze hun propositie het best bij nieuwe en ervaren beleggers kunnen pitchen. Tegelijkertijd dwingt het deze bedrijven de basis te leggen voor goede corporate governance-structuren. Hierdoor wordt de jonge onderneming snel volwassen en professioneel. Want dat laatste is een belangrijk en bewezen bijeffect van een beursnotering.

Adriaan Hendrikse is statutair directeur en mede-oprichter van NPEX, de online aandelenbeurs voor het MKB. Binnen Euronext heeft Hendrikse diverse functies binnen de juridische afdeling vervuld. Bij Euroclear Nederland heeft hij ad-interim de functie van hoofd juridische zaken bekleed. Vervolgens trad hij in dienst bij LCH Clearnet waar hij verantwoordelijk was voor de afwikkeling van de effectentransacties op de beurzen van Euronext Amsterdam en Euronext Brussel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Lees meer

  1. Noodlijdend Bux gered door ABN Amro
  2. Driewielermaker Carver zoekt nieuwe financiering