Column

Investeren Kun Je Leren: Ewout Wegman

Investeerder Ewout Wegman van 5square: "Wij zijn geen pinautomaat, we delen onze expertise en ons netwerk graag."

Rolling Stones, New York, Buenos Aires, Dakota, Winston Churchill. Op de website van 5square worden bezoekers verwelkomt door de inspiratiebronnen van de participatiemaatschappij uit Laren. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Ewout Wegman, partner bij 5square, over het belang van een filosofie bij investeerders. “De termen op de website zeggen iets over ons als mens,” zegt Wegman. “Een filosofie bepaalt de sfeer, het investeringskader en met welke mensen je een investering wil optuigen.

“Dat de Rolling Stones al heel lang goede muziek maken, staat overigens niet voor de vergelijking dat wij (te) lang in mooie bedrijven willen zitten hoor,” lacht hij. “Het is wel van belang dat de kenmerken van een onderneming waarin u investeert, overeenkomen met waar u voor staat in het leven.”

Echte winnaars
Een bepaalde mate van sociale verantwoordelijkheid zal daarbij in het voordeel werken, vindt Wegman. Zeker op de lange termijn. Steeds vaker ziet hij investeerders en ondernemers andere vormen van rendement omarmen.

“Wij zijn geen groeninvesteerder, zo hoeft u het niet te benaderen. Als een onderneming goed is voor haar personeel en rekening houdt met het belang van alle stakeholders, dan willen klanten of leveranciers graag geassocieerd worden met dat bedrijf. Bij ondernemingen die een bredere verantwoordelijkheid nemen, heerst vaak een bepaalde cultuur en een potentie die er uiteindelijk toe leidt dat zij de winnaars zullen zijn in de hele industrie.”

Een blinde focus op kortetermijnwinst is voor de investeerder noch de onderneming aan te raden.

“Wij zijn geen pinautomaat, we delen onze expertise en netwerk graag. Bedrijven die op het punt staan om door te breken met een nieuw product of een belangrijke fusie of overname willen realiseren, hebben onze hulp nodig bij deze stap. Zij zijn bereid zeggenschap en economische upside op te geven teneinde op lange termijn te bereiken wat ze toch al van plan waren.”

Ewout Wegman

Familiebedrijven
Dat bepaalde ondernemingen zich beter lenen voor deze filosofie dan andere, spreekt voor zich. Een ouderwets maak- of familiebedrijf staat hier automatisch minder voor open, is de ervaring van Wegman.

“Dan word je al snel gezien als pottenkijker en wordt de toegevoegde waarde van een actieve participatiemaatschappij onvoldoende benut.”

“Bij familiebedrijven gaat het vaak om een buyout: er is geen opvolger te vinden en je koopt in feite een oude aandeelhouder uit. De investering rendeert dan naar een persoon in plaats van naar de onderneming. En er moet ook nog eens iemand gevonden worden om het bedrijf te continueren.”

De belangen veranderen: “Ik wil uitstappen en de ondernemer gaat aan de andere kant van de tafel zitten omdat hij ineens de koper wordt van mijn pakket. We hebben niet meer hetzelfde belang. Idealiter desinvesteren we het liefst samen met andere aandeelhouders. Vanaf dag één samen bepalen we hoe we het bedrijf kunnen klaarstomen om het over een paar jaar te kunnen verkopen aan een andere partij. Dan houdt iedereen dezelfde agenda.”

No-go’s bestaan niet
5square ontwikkelde in de afgelopen tien jaar een voorkeur voor investeringen in Pet Retail, beveiliging, IT, detachering, online marketing en onderwijs. Sectoren die buiten het interessegebied vallen, zijn met name de biotech- en vastgoedsector.

“Voor beide categorieën moet een investeerder zeer vermogend zijn. Daarnaast zijn er redelijk veel partijen die zich specialiseren in biotechnologische investeringen of vastgoed. Bij vastgoed wordt het rendement gedreven door de mogelijkheden die er zijn tot leverage en in de huidige markt is het moeilijk om daarop aan te sturen. Als ik iets zoek waar ik weinig invloed op kan uitoefenen, dan kan ik ook beleggen op de beurs.”

Uw visie sterk beperken is volgens Wegman niet aan te raden. Een absolute no-go bestaat er in zijn ogen niet of nauwelijks. Hij mag dan af en toe ook graag buiten de landsgrenzen kijken voor zijn investeringen.

“Investeerders zijn snel geneigd om dichter bij huis te investeren, dat voelt immers comfortabeler. Afstand en verschillen in cultuur, taal, wet- en regelgeving zorgen voor een hogere instapdrempel bij het investeren in buitenlandse ondernemingen. Allemaal goede redenen, maar sluit een dergelijke investering niet al bij voorbaat uit.”

Volgens Wegman ontstaat dit soort kansen vanzelf. Hij wordt gedreven door wat zijn deelnemingen doen. “Als uw deelnemingen over de grens kijken, waarom kijkt u dan niet met ze mee? Wellicht ontstaan contacten waar u veel voor elkaar kunt betekenen.”

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.