Joost Ramaer is freelance journalist en schrijver van het boek De Geldpers – De teloorgang van het mediaconcern PCM (Prometheus, 2009). Over beleggen schreef hij eerder een wekelijkse column in NRC Handelsblad (2011-2013).

Column

Symbid lanceert platform MKB-financiering

The Funding Network wil nog dit jaar een miljard euro wegzetten.

Een nieuwe digitaal platform, dat vandaag van start is gegaan, denkt nog dit jaar een miljard euro aan financiering te kunnen verzorgen voor het midden- en kleinbedrijf. Dat is eenvijfde van de totale MKB-financiering in Nederland.

Het platform heet The Funding Network (TFN) en is opgezet door de Nederlandse crowdfunder Symbid. TFN voorziet in ieder geval in een behoefte. Nederland is Europees koploper in het weigeren van financiering aan het MKB, zo blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie.

Van alle MKB-aanvragen om geld wordt 39% afgewezen. Bij de kleinste bedrijven, tot vijftig medewerkers, is dat zelfs 45%.

Nederlandse banken nr1 afkeurders van leningen MKB

Makkelijk lenen

Dat komt door een combinatie van twee factoren, zei voormalig reclameman Roland van Kralingen woensdag tijdens een persconferentie over TFN in Amsterdam.

"Tot 2007 leenden de Nederlandse grootbanken veel te gemakkelijk geld uit, zowel aan particulieren als aan ondernemers. De meeste MKB-bedrijven hebben daardoor teveel vreemd vermogen om nieuwe leningen te kunnen krijgen en de banken hebben teveel bestaande MKB-kredieten in hun boeken om nieuwe te kunnen verstrekken."

Van Kralingen, voormalig topman van TBWA Europe, is tegenwoordig bestuurder van het Marketing Fund, dat zo’n drie miljoen euro van business angels zoals hijzelf heeft geïnvesteerd, merendeels in kleine start-ups.

Nee verwachten

"De banken weten de kleinere ondernemers met goede businessplannen ook maar moeizaam te vinden," aldus Rob Slakhorst, COO en mede-oprichter van Symbid. MKB’ers mijden de banken omdat ze toch een nee verwachten.

Zowel de behoefte aan MKB-financiering als de vervulling daarvan buiten de banken om groeien explosief (zie grafiek). TFN gaat ondernemers in contact brengen met financiers in alle denkbare soorten en maten.

Sinds de start in 2011 haalde Symbid tot dusver zo’n zes miljoen euro aan crowdfunding op voor ondernemingenm uitsluitend eigen vermogen (equity) in de vorm van vaak kleine bedragen van particulieren, vanaf twintig euro.

Veel ervaring

"Per honderd aanvragen kunnen we er maar twee à drie in behandeling nemen omdat de meeste bedrijven niet in aanmerking komen voor equity-financiering," aldus Slakhorst.

Opkomst van alternatieve leningen

TFN gaat ook toegang bieden tot bankleningen, leasing, factoring, durfkapitaal, angel investors zoals Van Kralingen, investeringsfondsen en family offices, die werken met het fortuin van ondernemersfamilies.

Daardoor verwacht Symbid nog dit jaar MKB’ers aan een miljard euro te kunnen helpen. De investeerders krijgen regelmatig inzicht in de cijfers van de MKB-bedrijven. Omgekeerd krijgen de ondernemers toegang tot kennis en ervaring, want onder de huidige 29.000 Symbid-investeerders zitten veel ervaren entrepreneurs.

Niemand vertrouwd banken

"Onze investeerders zijn niet langer aangewezen op jaarcijfers uit het Handelsregister van minimaal een jaar oud," aldus Slakhorst. "Wij bieden hen real-time monitoring van het reilen en zeilen van de bedrijven waarin zij hun geld hebben gestoken. Daardoor zullen ook veel minder financieringen mislukken."

TFN hoopt hét Go-To platform voor MKB-financiering te worden. "Nu is het nog heel lastig voor MKB’ers om de weg te vinden in de wereld van niet-bancaire financiering," zegt Slakhorst. "Wij bieden hen één loket."

Symbid rekent daarvoor eenmalig 2,5% van het gefinancierde bedrag, TFN binnenkort nog maar 1%. Daar komen de kosten van de financiering zelf nog bovenop. Maar dat is bij de bank ook zo. Bovendien kunnen banken niet de digitale diensten bieden van TFN, zoals directe communicatie tussen ondernemer en investeerder, en beveiligde online uitwisseling van vertrouwelijke financiële data.

Van Kralingen verwacht dat digitale nieuwkomers de banken zullen verdringen. "Kijk naar Virgin van Richard Branson. Dat is een trusted brand geworden in online financiële dienstverlening, zonder één fysiek filiaal. De banken vertrouwt niemand meer."

Joost Ramaer is freelance journalist en schrijver van het boek De Geldpers – De teloorgang van het mediaconcern PCM (Prometheus, 2009). Over beleggen schreef hij eerder een wekelijkse column in NRC Handelsblad (2011-2013). De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.