Nieuws

“Binnenvaartsector moet op de schop”

De binnenvaartsector moet organisatorisch op de schop om optimaal te kunnen profiteren van de verwachte upswing.

West-Europese havens verwachten de komende decennia een verdubbeling van het containervervoer, maar de binnenvaartsector moet organisatorisch op de schop om er optimaal van te profiteren. Hierover schrijft scheepsmedium Schuttevaer

Volgens professor Harry Geerlings van de Rotterdamse Erasmus Universiteit is een technische en organisatorische innovatie nodig om als binnenvaartsector in te spelen op de groei van het containervervoer. Geerlings denkt aan nieuwe managementtechnieken, samenwerkingsvormen en een gezamenlijke visie voor de lange termijn. “Want die ontbreekt in de binnenvaart die momenteel marktaandeel verliest aan de andere modaliteiten (spoor- en wegvervoer), wat geen goede ontwikkeling is,” zo valt te lezen op Schuttevaer

Nog steeds zijn er volgens hem zorgen over de overcapaciteit, die zo’n impact heeft op de tarieven dat de financiële structuur van de sector is verzwakt.

Eerste stap
De binnenvaart zal zeker profiteren van de overeenkomst die De Directeur-generaal Mobiliteit en Vervoer van de Europese Commissie en de Secretaris-generaal van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart woensdag ondertekende. De twee instellingen willen de samenwerking versterken om gemeenschappelijke doelstellingen samen aan te gaan. De doelstellingen beogen ondermeer een optimale marktwerking voor de binnenvaart en de hindernissen op te heffen die een bredere inzet van binnenvaartschepen in de weg staan.

De redactie van IEXParticipaties bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.