Column

Crowdfunding niet altijd goed idee

Crowfunding is niet voor elke start-up geschikt. Het probleem ligt in het verschil tussen equity-financiering en alle overige manieren om te financieren via een crowdfundingplatform.

Crowdfunding is voor investeerders en ondernemers een laagdrempelige manier om projecten te financieren of gefinancierd te krijgen. Toch zijn er enkele situaties waarin startups eigenlijk helemaal niet gebaat zijn bij uw investering.

Het probleem ligt vooral in het fundamentele verschil tussen equity-financiering en alle overige manieren om te financieren via een crowdfundingplatform. Hoewel steeds meer platformen zich richten op aandelen en leningen, is er nog steeds een grote focus op pre-sales (voorverkoopcampagne), sponsoring of donaties.

Dit maakt het moeilijk voor een ondernemer om een product vanaf het begin te ontwikkelen, omdat de ‘crowd’ vaak al iets tastbaars wil zien voordat deze het artikel vooruit wil bestellen. In het beste geval kun je als ondernemer alleen het productieproces opstarten.

Onderzoeks- en ontwikkelingsproces overslaan

U stapt als crowdfunder namelijk vrij laat in. Vooral wanneer u investeert in pre-sales, wilt u er zeker van zijn dat het product interessant voor u wordt. Het onderzoeks- en ontwikkelingsproces, een belangrijke fase voor een onderneming, slaat de crowd over.

Eigenlijk moet de ondernemer al een vergaande prototype hebben ontwikkeld van zijn eigen vermogen, om de doelgroep warm te maken. Crowdfunders zijn zodoende niet erg geïnteresseerd in een goed idee, maar eerder in het eindproduct.

Dit is bijvoorbeeld het geval bij projecten als Lost Soles of dit bamboehorloge. Crowdfunders willen iets aanschaffen en het gevoel krijgen dat zij de ondernemer steunen.

Verschuiving in verwachtingen

Een crowdfunder heeft dan ook een ander profiel dan een professionele investeerder. Dit verschil is niet altijd goed voor startups, mede door een verschuiving in de verwachtingen. Een business angel neemt in acht dat er een risico bestaat dat het bedrijf niet opbrengt wat hij ervan had verwacht.

Het is een element waar bij crowdfunding niet altijd rekening mee wordt gehouden. Crowdfunders verwachten het product op tijd, zoals beloofd. Hetzelfde geldt voor het vertrouwen dat een business angel moet hebben in de ondernemer en zijn kansen om zijn idee op een succesvolle manier in de markt te zetten.

Voor crowdfunders is dit minder interessant: zij zitten niet te wachten op het leiderschap en visie van de ondernemer, laat staan hoe zijn management functioneert. Een bedrijf mag zelfs verliesgevend zijn – als het product maar wordt geleverd.

Hoge verwachtingen worden vaak aangedragen als nadeel van crowdfunding, zeker als het gaat om platformen waarop je een product kunt vooruitbestellen. Zo was de teleurstelling groot toen de Pebble smartwatch (tot in den treure) werd uitgesteld.

Veel andere projecten ondergingen hetzelfde lot. Onderzoek toont aan dat 75% van alle gefinancierde projecten op het Amerikaanse platform Kickstarter, niet op tijd geleverd kon worden. Wanneer crowdfundingplatformen zich ontwikkelen tot onlinewinkels waar consumenten de nieuwste spullen kunnen kopen, is dat voor zowel de crowd als de ondernemer niet gunstig.

Overfinanciering

Nog een reden daarvoor: projecten van startups raken overgefinancierd. Mensen worden zo enthousiast van een product, dat zij het massaal willen kopen. Dit klinkt natuurlijk positief, maar het kan de ondernemer aardig in de problemen brengen.

Ondernemers moeten door de hoge vraag, de productie wel kunnen opschroeven. Hoewel sommige ondernemers dat risico voor lief nemen, kan overfinanciering het toekomstige succes van een bedrijf in gevaar brengen.

Je kunt als ondernemer te lang blijven hangen in het productieproces en het nakomen van de bestellingen, zonder dat er tijd ontstaat om nieuwe klanten te werven of om het product door te ontwikkelen.

Natuurlijk zijn populaire crowdfundingsites nog steeds een interessante optie om een product gefinancierd te krijgen, al is het alleen maar vanuit marketingoogpunt. Een crowdfundingcampagne starten is goedkoop en trekt snel de aandacht van early adopters, doorverkopers en de media.

Wat staat er beter boven een persbericht dan dat een product al tweeduizend keer is vooruitbesteld? Crowdfunding moet zich alleen niet ontwikkelen tot een onlinewinkel. Nederlandse platformen lijken dat steeds vaker te begrijpen.

 

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.

Lees meer

  1. Crowdfunders profiteren van hogere rente
  2. Nieuwe crowdfundingwetgeving ingegaan: hoe zit dat ook alweer?
  3. Veel crowdfundingplatformen hebben nog geen Europese vergunning
  4. Amerikaanse crowdfunder wil Europese markt veroveren
  5. ‘Grootste deel crowdfundingplatformen zal dit jaar stoppen’