Column

Herstel drogebulkscheepvaart

Hanzevast Shipping voorziet een marktherstel in, vooral, het handysize-segment van de scheepvaartsector.

Hanzevast presenteerde onlangs aan beleggers haar marktvisie op de drogebulkscheepvaartsector. De fondsaanbieder ziet vraag en aanbod langzaam in balans komen, wat erop wijst dat een marktherstel eindelijk op handen is, vooral in het wat kleinere handysize-segment. Rendementsuitkeringen, zijn conform prospectus pas na tien jaar gepland.

Vorig jaar werden enorm veel bulkvaartschepen opgeleverd. Alleen al in het handysize-segment (middelgrote bulkcarrier) kwamen er 294 schepen bij, terwijl 275 schepen naar de sloop gingen: een groei van 1,9% in het draagvermogen van dit segment.

Overigens blijkt uit cijfers van de Baltic Exchange dat dit segment in de afgelopen twaalf maanden vaak wel het best betaalde segment was. In andere segmenten, met name bij de grotere schepen, was de vlootgroei nog hoger, hetgeen marktonbalans stimuleert.

Martijn Mobach, directeur van Hanzevast shipping, bevestigt dit beeld tegenover Participaties: “Een aantal scheepvaartsegmenten zit duidelijk in zwaar weer, maar dit geldt zeker niet voor alle segmenten. Vooral het handysize-segment zou al spoedig kunnen herstellen.”

De vlootontwikkeling laat ook veel sloop zien. “Er is meer sloopcapaciteit en een grote vraag naar staal. Schepen recyclen ten behoeve van staal werkt, mede door de hoge waarde ervan, prima. Er wordt voor een ton staal al snel 400 tot 500 dollar betaald”, aldus Mobach.

Herstel in 2014 en 2015
Terug naar de huidige situatie. Hanzevast deed onderzoek naar de vlootontwikkeling tot eind mei 2013 en zag vooral een krimp in het handysize-segment: 88 bulkers werden opgeleverd, 103 oudere handysize schepen werden gesloopt. Dit heeft geresulteerd in een vlootkrimp in dat segment van -0,5% in schepen en -0,09% in ton draagvermogen.

“Analytici verwachten dat deze krimp de komende jaren doorzet, terwijl de groei in transportvraag 5% zal bedragen. Dit duidt op verder herstel in 2014 en 2015”, geeft Mobach desgevraagd aan.


Klik op de afbeelding voor een grote versie.

Volgens schattingen van UNCTAD, is er in de laatste decennia wel degelijk groei geweest in de vraag naar transport. Enkel in 2009 vond een flinke terugval plaats, om vervolgens weer een jaar-op-jaar-groei te laten zien van  12,3% in 2010.

Cascade-effect
Wel zullen er komende jaren nog veel schepen de markt uit worden geduwd. Op dit moment zijn er 342 wat grotere handysize-schepen die ouder zijn dan 25 jaar. “Deze schepen zijn duurder in onderhoud, komen moeilijk door inspecties en verbruiken veel brandstof. Op den duur zullen deze bulkers plaats moeten maken voor nieuwe schepen.”

De markt kent al veel nieuwe schepen (van maximaal vijf jaar oud). Deze zijn volgens Mobach modern, maar waarschijnlijk nog niet helemaal groen. “Dat is pas echt iets van de laatste jaren.” Hoewel het handysize-segment herstelt, blijven andere segmenten het lastig houden.

“Bij de Handymax en de Panamax is er nog wel een groei in het aantal schepen dat de markt opkomt. Daarbij nemen ze vaker dan in een gezonde markt een kleinere lading mee om te voorkomen dat ze helemaal leeg varen. Het creëert een cascade-effect: grote schepen stropen een kleinere lading, wat een dempend effect heeft op de markt.”

Met name binnen het Panamax-segment is er een groot overschot. “Om nog maar niet te spreken over containervaart”, zegt Mobach. “Daar zouden we niet graag in willen zitten. Offshore-segmenten zijn gunstig en zien er voor de toekomst goed uit. Daar zijn de mogelijkheden en draaien de fondsen behoorlijk goed. Op andere gebieden blijven er veel uitdagingen.”

Toekomstige projecten
En de grootste uitdaging voor Hanzevast zelf? “Het beter blijven doen dan de markt door tactisch te charteren. Voor de rest blijft het wachten op het herstel en is het een kwestie van deze periode te doorstaan. De markt beïnvloeden we immers niet. We zijn afhankelijk van de vraag en het aanbod, maar staan achter de keuze voor het handysize-bulksegment.”

Hanzevast Shipping houdt, ondanks een toenemende volatiliteit, vast aan een tienjarige inkomstenprojectie. “We zullen de komende maanden een sterke focus op de kosten blijven voeren om de breakevenniveaus zo laag mogelijk te houden.”

Hanzevast wil er als eerste bij zijn als het daadwerkelijke herstel aantreedt en werkt al aan diverse projecten. “We hebben een aantal nieuwe projecten in voorbereiding.” Eén daarvan – Vlootfonds 4 – wil Hanzevast dit jaar nog in de markt zetten.

Justin Doornekamp is freelance-redacteur bij Participaties.nl. Justin Doornekamp kan posities innemen op de financile markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie aan de auteur is welkom.